''5G Sonrasında Bizi Neler Bekliyor?'' Konseptli 2. Think & Talk Etkinliğinde Neler Konuşuldu?

''5G Sonrasında Bizi Neler Bekliyor?'' Konseptli 2. Think & Talk Etkinliğinde Neler Konuşuldu?

Mobilefest ve Pazarlama Türkiye ortaklığıyla yayınlanan 2. Think & Talk etkinliği düzenlendi. Mobil sektöründe başarılı çalışmalarıyla bilinen katılımcılarla ''5G Sonrasında Bizi Neler Bekliyor?'' konulu webinar 15 Nisan saat 21:00’de canlı olarak gerçekleştirildi. Online mecralardan canlı yayınlanan oturumda Türkiye’deki 5G hazırlıkları ve 5G’nin geleceği gibi başlıklar ele alındı. Videonun tamamını izlemek için buraya tıklayabilirsiniz. Sizler için derlediğimiz konuşmadan önemli kısımları gelin birlikte inceleyelim.

Çağdaş Polat: Türkiye’de önce 3G, SONRA 4.5G altyapılarını gördük. Şu anda 5G için hazırlıklar sürüyor. Öncelikle bu altyapıları performans olarak nasıl karşılaştırabiliriz?

İlhan Bağören: 4,5G denmesinin nedeni, 4G 2010-2011 yılları arasında başlamıştı. Aşağı yukarı biz 5 sene geç girdik. Tabii bu geçen zamanda performanslarda farklılık olmaya başlıyor. Onun için aradan bir yerde giridk ve 4.5G’ye giriş yaptık.

‘’Bugünlere Bakınca İlk Aklımıza Gelen Hız Olacak’’

Çağdaş Polat: Günümüzde hepimizin hıza ihtiyacı var: 5G’de ile nasıl bir çağın kapıları aralanacak, neleri hayal etmemiz gerekli?

İlhan Bağören: Bugünlere bakınca ilk aklımıza gelen hız olacak. Şu günlerde saniyede 10 mb gibi performanslara iyi derken 5G ile bunun 100 misli performanslar mümkün olacak. 

Çağdaş Polat: Türkiye’de önce 3G, sonra 4.5G altyapılarını gördük. Şu anda da 5G için hazırlıklar sürüyor. Öncelikle bu altyapıları performans olarak nasıl karşılaştırabiliriz? Türkiye hangi konumda bulunuyor?

Belgin Çağlar Özçelik: İlhan Bey’in dediği gibi 4.5 Türkiye’ye diğer ülkelere göre daha geç geldi ama, özellikle cihaz ekosisteminin çok gelişmiş olduğu bir dönemde geldi. Şimdilerde dünyayla aynı noktada olduğumuzu söyleyebiliriz. Hatta pek çok servislerin günlük kullanım oranı Amerika ve Almanya gibi gelişmiş ülkelerden oldukça yüksek. Aslında bakarsınız bizler sıkı birer internet kullanıcısıyız. Özellikle bu da genç nüfusumuzdan kaynaklanıyor. Konu 5G’ye geldiğinde ise şu an 5g nin Türkiye’de kullanımda olmasının ana sebebi henüz ihalelerin açılmamış olması. Doğru bir zaman geldiğinde ihaleler yapılarak 5G hayata geçecektir. Yaklaşık 3 senedir biz 5G’yi deniyoruz. Her 3 operatörde 5G testlerini başarıyla gerçekleştirdi. Bu anlamda bakarsanız aslında teknoloji olarak çok iyi bir noktadayız. Biz 2021-2022 senelerinde 5G’nin Türkiye’de kullanıma açılacağını düşünüyoruz. 

Çağdaş Polat: Peki bugünlerde yaşadığımız salgın sebebiyle bu süreç hızlanabilir mi?

Belgin Çağlar Özçelik: Tüm dünyada şebekelerde aşırı bir yoğunluk oldu ve bu yoğunluklar farklı noktalara kaydı. Daha çok firmaların olduğu yerde yoğunluk varken, şimdi insanların yaşadığı yerlerde yoğunluk gözleniyor. Türkiye’de ise bu sürecin hızlanacağını düşünmüyorum. Çünkü frekansı bir otoyola benzetirsek operatörlerimizin oyun alanı hala çok geniş. 

Çağdaş Polat: Mobilefest ve Pazarlama Türkiye’nin ortak yayınlarından birisi Think &Talk ve sektör profesyonelleri tarafından takip ediliyor. Peki sizce 5G pazarlama dünyasında neleri değiştirecektir? 

''5G ile Yer Belirme Teknolojileri Öne Çıkacak''

İlhan Bağören: Pazarlamayla ilgili çok daha dikkat çekici teknolojiler gelişecektir. Çok çeşitli reklamlar ortaya çıkacaktır. Ayrıca 5G ile birlikte bilgi birikimi olacaktır bunun da pazarlama için yoğun olarak kullanılabileceğini düşünüyorum. Yer belirleme teknolojileri öne çıkacaktır, biliyorsunuz pazarlamada yer belirleme çok önemli bir kriter. 

Belgin Çağlar Özçelik: Kasım ayı itibariyle dünyada 10 milyon 5G kullanıcısı var. Bunun büyük çoğunluğunu Güney Kore oluşturuyor. Biraz o markete baktığımız zaman arttırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik uygulamaları ön planda. Yine Kore’de bir cep telefonu kullanıcısı ayda 27 GB data kullanıyor. Bu dataların çoğu VR uygulamalarından geliyor. Bu teknolojiler de bambaşka bir reklam ekosisteminin de kapılarını açıyor. Bu gelişmişlik doğrultunda Güney Kore’de neler olup bittiğini incelememiz  faydalı olacaktır. 

Çağdaş Polat: Aslında diyorsunuz ki 5 sene sonra bu karantinayı yaşasaydık evdeki zaman çok daha farklı geçerdi.

Belgin Çağlar Özçelik: Evet, tam olarak öyle. Dünyadaki ilk örneklerde şunu gördük ki son kullanıcı deneyimi bambaşka boyutlara geldi. Evde 5G modemi üzerinden sabit internet deneyimini 5G üzerinden yaşamak farklı bir deneyim olacaktır.

İlhan Bağören: Türkiye’de 2021’nin sonunda en erken 5G ihalesinin olacağını düşünüyorum. Telekom operatörlerinden yeni bir teknolojiye yatırım yapıldığı zaman 8 seneyi kapsayacak bir yatırım yapılır. 5G için ön görülen uygulamaların biz zaten 4.5G ile yapabilir durumdayız. Bu yüzen operatörlerin bir sonraki jenerasyona geçmesi zaman alacaktır. 2022 gelmeden İstanbul Havalimanına büyük ihtimalle 5G frekansı getirilecektir. 

Çağdaş Polat: Peki bu durum maliyet artışlarına yol açacak mı?

İlhan Bağören: Hayır, açmayacak, şu anda operatörlerden kullandığımız paketler gibi internet paketleri kullanacağız. Şimdi bu nasıl olacak diye düşünebilirsiniz. Aslında 5G, parasını son kullanıcıdan değil, uygulamalardan kazanacak. 

''Dünya Sağlık Örgütü’nün 5G Hakkında Yaptığı Araştırmalar Var''

İzleyici Sorusu: Yakın zamanda sosyal medyada ortaya çıkan Çin’deki 5G ile insan sağlığına ciddi zararın söz konusu olduğu ve bazı yerlerde baz istasyonlarının yıkıldığına dair videolar tüm dünyaya sızdı. Bu konu ile ilgili yorumlarınızı alabilir miyiz?

Belgin Çağlar Özçelik: Oldukça fazla sorulan bir soru. Ama maalesef yanlış bir algı oluşturuldu. Tabii ki, radyo dalgaları sayesinde 5G’yi kullanacağız ama bu radyo dalgaları düzeyleri uluslararası limitlerin altında olacak. Dünya Sağlık Örgütünün bu konuda yaptığı birçok araştırma var. Hem kısa hem de uzun vadede sağlık üzerinde herhangi olumsuz etki göstermediğine dair ellerinde veriler var. 

İlhan Bağören: Haberleşme Teknolojileri Kümelenmesi olarak Türkiye’de ilk defa 5G altyapısı kuracağız. Uluslararası İyonlaştırmayan Radyasyondan Korunma Komisyonu diye bir oluşum var. Bu komisyon hem dünya sağlık örgütünün ve bütün dünyadaki operatörlerin elektromanyetik verilerini derledi. Komisyon elektromanyetik frekansların kanser de dahil hiçbir hastalığa neden olmadığına dair bir araştırma yayınladı. Türkiye ise sağlık konusunda kesinlikle taviz vermeyen ülkelerden birisi. O zaman BTK, 4 aylık bir çalışma yaptı ve herkesi tatmin edecek prosedürler belirlendi ve başka ülkelerde kullanılan daha frekanslardan daha düşük frekansların kullanılması gerektiğine dair önemli bir adım atıldı.

''Turkcell ile 5G Canlı Şebekesini Kullanıma Açtık ve Bir Ambulansa Uzaktan Sağlık Hizmeti Kurduk''

İzleyici Sorusu: 5G’nin sağlık sektöründeki uygulamalarından bahsedebilir misiniz? 

Belgin Çağlar Özçelik: Ericsson’ın yapmış olduğu pek çok çalışma var. Hangi sektörler 5G ile daha fazla büyüyecek diye bir çalışma yapıldı. Bu çalışmada sağlık sektörü %21 pay aldı ve 1. sırada geldi. Sağlık sektörünü ise %19 üretim ve %17 ile medya takip ediyor. Biz geçen sene Medical Park ile bir test gerçekleştirdik. Turkcell ile 5G canlı şebekesini kullanıma açtık ve bir ambulansa uzaktan sağlık hizmeti kurduk. Ambulansta bulunan sağlık çalışanın taktığı özel üretilen eldiveni, hastayı uzaktan muayane edebilmek için bir doktor joystick ile idare ediyordu. Medikal Park’ın radyoloji başkanı uzaktan bir ultrason tetkiki gerçekleştirdi. Biz bunu Türkiye’de ve dünyada ilk yapan ülkelerden biri olma gururunu taşıyoruz.

İzleyici Sorusu: 5G e-ticaret Sektöründe ne gibi değişikler yaratır?

Belgin Çağlar Özçelik: Bildiğiniz gibi e-ticarette ana maliyet kalemi depodur. E-ticaretin arka planına baktığınızda aslında işleyen bir fabrika görürsünüz. Bu fabrika ne kadar otomize edilirse o kadar e-ticaret sistemlerinde son kullanıcıya gelen bir fayda sağlayacaktır.

Konuşmacılar Hakkında

Etkinliğe katılan birbirinden değerli konuşmacıları tanıyalım:

Çağdaş Polat Kimdir?

2009 yılında bilgisayar mühendisliğini tamamladıktan sonra 2012 yılı itibariyle pazarlama alanına rotasını çevirerek kariyer yolunu değiştirdi. Son 7 yıldır turizm sektöründe pazarlama alanında çalışıyor. Şu anda Japon seyahat devi HIS Travel’de Regional Marketing Manager görevini sürdürmektedir.

İlhan Bağören Kimdir?

Lisans ve yüksek lisans eğitimini 1980’lerin başında ODTÜ Elektrik Elektronik Mühendisliği’nde tamamlayan İlhan Bağören, 1990’lara gelmeden birçok Netaş/Nortel, Alcatel-Lucent gibi telekomünikasyon firmalarında çalışmıştır. 1988 yılında kurduğu NewNet iletişim şirketini 1997 yılında satarak çıkış yaptı. Ardından Cellinity firmasını kurdu, şu anda da ona bağlı Telenity firmasının kurucusu ve CEO’sudur.

Belgin Çağlar Özçelik Kimdir?

2005 yılında Bilkent Endüstri Mühendisliği Bölümü’nü bitirdikten sonra ilaç ve finans sektöründe 4 yıl çalıştı. Son 10 yıldır Ericsson şirketinde pazarlamanın farklı alanlarında çalışmaktadır. Şu anda Katar ve Levant Bölgesi’nde pazarlamanın başındadır.