Bilinçli Gezginler İş Seyahatlerini Değiştirecek: İlerici Göçebelik ile Tanışın

Bilinçli Gezginler İş Seyahatlerini Değiştirecek: İlerici Göçebelik ile Tanışın

Y kuşağının değiştirdiği bazı iş hayatı kurallarını, Z kuşağı şimdilerde yeniden yazıyor ve hatta bugüne kadar var olan kuralları yıkmaya hazırlanıyor. İşe alım süreçleri, insan kaynağı yönetimleri, sınırları konulmuş kavramlar yerini hibrit çalışma stillerine ve daha esnek bir idareye bırakmaya çok yakın. Pandemi döneminin getirdiği karantina uygulamasında uzaktan çalışma sistemine geçen birçok şirket, karantina sonrasında da uzaktan çalışma sisteminin devam edeceğini duyurdu. Tamamen uzaktan çalışma yöntemine geçen şirketler kadar kısmi zamanlı ofise gelme sistemi ile de hibrit iş modelini uygulamaya soktu. Pandeminin getirdiği yeni normaller kadar, iş hayatında daha fazla yer almaya başlayan Z kuşağının etkisi de yadsınamaz. Kısacası, oyunun kuralları sadece oyun kurucu tarafından değil oyuncu tarafından da yazılabilir…

İş hayatının önemli bir ihtiyacı iş seyahatleri de bu yeni çalışma sistemleri ile kendini bir dönüşüm içinde bulmaya hazır. Hem pandemi sonrası değişen seyahat alışkanlıkları hem de insanlığın daha bilinçli bireyler olma durumu iş seyahatlerini yakından etkiliyor. Sadece Z kuşağı da değil. Dünyanın birçok yerinde sistemleri kendilerine adapte eden ve sistemleri şekillendiren insanlar mevcut ve bu insanlar hem bireysel seyahatlerini hem de iş seyahatlerini yeniden kurgulamaya çoktan başladılar. Sanayi çağının dijital devrimiyle dünyanın her yerinden çevrimiçi olmayı ve iş yapabilmeyi mümkün kılan ‘Digital Nomad’lar (dijital göçebeler) bunun en güzel örneği. Şimdi ise değişimin getirdiği ‘yeni gezgin’ profili ile ‘neden, nasıl’ sorularına cevap aranan iş seyahatleri 2020 sonrasındaki düzende başka bir kimlikle karşımıza çıkacak. Dünyanın kapılarını açan dijital göçebelerin yanı sıra, dünyaya fayda yaratmak isteyen ‘Promadic Traveler’lar da (ilerici göçebeler) iş seyahatlerinde değişimi başlatacak.

*Dünyaca ünlü öngörü danışmanlığı şirketi The Future Laboratory ile Design Hotels, yeni gezgin kavramı üzerinde bir yılı aşkın süredir çalışmakta. Bu yazıda, yaptıkları çalışmalardan bilgiler kaynak olarak kullanılmıştır.


Promadic Traveler – İlerici Göçebelik Nedir?

İklim değişikliği, sürdürülebilirlik, ekoloji, doğal denge ve bilinçli olma kavramları hayatımızda hiç olmadığı kadar yer almaya başladı. Nature Climate Change’in 2018 verileri, turizm sektörünün dünyadaki sera gazı salınımının %8’inden sorumlu olduğunu vurguluyor. Turizmin devasa payı ve geniş faaliyet alanı beraberinde birçok kontrol mekanizmasını ve risk yönetimini yapabilmeyi getiriyor. Çünkü kontrol edilemeyen büyüme ya da kontrol dışı kalabilecek büyüme isteği, beraberinde birçok çevre, iklim, ekoloji ve kültür sorunlarını da getiriyor. Toplumların davranışlarını ve bölgenin doğal alanlarını değiştirebilecek seviyede turist alan Venedik, aşırı turizm (overtourism) ile bu noktaya en güzel örneklerden biri olarak gösterilebilir. Tam olarak seyahatlerini neden ve nasıl yapabileceği bilincini taşıyan Promadic Traveler (progressive+nomad) bu durumu tersine dönüştürmeyi hedefliyor. Türkçesini ‘ilerici göçebelik’ olarak tanımlayabileceğiniz yeni gezgin kavramı bilinçli bireyler olmayı temele alıyor. Ve bu temel doğrultusunda toplumsal fayda sağlamaya, deneyim kazanmaya, entelektüel birikime sahip olmaya, çevreye ve insanlığa duyarlı olmaya işaret ediyor. Son birkaç yıldır doğaya ve çevreye saygı duyan etik seyahat ve sürdürülebilir turizm ile hem çalışıp hem seyahat etmeyi sağlayan gönüllü turizmi gibi kavramlar da bu yeni ve bilinçli gezgin kavramının ihtiyaçları doğrultusunda harekete geçmeyi hedefliyor. Böylece daha çok bilinçli gezgin sayesinde daha korunaklı ve dengeli bir dünya amaçlanıyor.

Hayatımıza giren bu yeni kavramlar ile yeni gezgin profillerinde birikim, deneyim, bilgi, duyarlılık, fayda, kendi kendine yetebilmek (solo seyahat) ve farklılıklara saygı duymak başlıca demografik bilgilerden. Ayrıca yeni gezginler sorumlu bireyler oldukları kadar, teknolojiyi hayatlarının her alanında iyi bir şekilde kullanıyor ve bu durum iş hayatlarını duvarlarla çevrili olmak yerine mobil olma ve seyahat etme haline sokuyor.


İlerici Göçebeler İş Seyahatlerini Nasıl Şekillendirecek?

Dünyanın birçok yerinde hemen her sektör, çalışan sayısı fark etmeksizin seyahat ediyor ve işlerinin büyük bir kısmı da seyahat etmeyi gerektiriyor. Tüm dünyada iş seyahatleri, trilyon dolarlık bir endüstri. Amerika Birleşik Devletleri ve Çin, dünyanın en büyük iş seyahati harcamalarını yapan iki ülke olarak başı çekiyor. Amerikalılar yılda 405 milyondan fazla uluslararası iş seyahati yapıyor. Bu da Amerika Birleşik Devletleri’nde her gün yaklaşık 1,1 milyon insanın iş için seyahat ettiği anlamına geliyor. New York City, Amerika Birleşik Devletleri’nin tüm iş seyahatleri verilerinde ilk sırada gelirken Çin’de ise ilk sırada Şangay yer alıyor.İş seyahatlerinin tüm dünyada nasıl şekillendiğini ve gelecekte iş seyahatlerine dair detayları 'İş Seyahatleri ve Küresel Seyahat Riskleri' adlı raporumuzu indirerek okuyabilirsiniz. 

Toplantı organizasyonları, seminer, konferans, eğitim toplantıları; yurt içi ya da yurt dışı bayii toplantıları, tanıtım gezileri, kongre organizasyonları, etkinlik amaçlı partiler, piknik organizasyonları, açılış ve ödül törenleri… Dünyanın birçok ülkesinde, birbirinden başarılı şirketler bu başarılarını ve müşteriye ulaşabilmelerini de tam olarak bu ‘iş seyahatleri’ne bağlıyorlar. Dünyada iş seyahatlerini organize eden dev firmalar var ve seyahat süreçleri onlarla çok daha güvenli, hızlı, adapte edilir ve tasarruflu oluyor. Fakat yeni gezgin kavramı ile bu hizmetlere şimdi ‘fayda odaklılık’ da ekleniyor. Buna göre yeni gezginler iş seyahatlerini;

  1. Dilediği süre kadar yapabilir: Çünkü teknolojiyi iyi kullanan yeni gezginler iş hayatlarını her yerden devam ettirebiliyorlar. Uzaktan çalışma modeli onlar için bir ‘model’ değil hayat tarzı.
  2. Kara ve deniz ulaşımı uçak kadar tercih edilebilir: İş seyahatleri uçak bileti rezervasyonu yapıp bir ülkeye gitmek dışında bir cruise gemisiyle ya da trenle bile olabilir.
  3. Seyahatin yaşattığı deneyim önemlidir: İş seyahatleri, şirketlerin var olan müşteri potansiyelini artırmak kadar şirket çalışanlarının vizyonlarını da artırmalıdır. Değer katan iş seyahatleri şirketlere bambaşka bir çalışan profili kazandıracaktır. Tüketmeyi değil üretmeyi, sadece görmeyi değil deneyimlemeyi, uzaktan bakmayı değil anın içinde olmayı tercih eden yeni gezginlerin iş seyahatleri de hem kendisi hem de toplum için fayda odaklı olmalıdır.
  4. Sürdürülebilir, doğa dostu ve etik seyahatler planlayabilirler: Millenniallar olarak adlandırılan Y kuşağı çalışanlar arasında yapılan araştırmaya göre, Y kuşağı iş seyahatlerine işlerinin bir parçası olarak bakıyor ve %65'i bunu bir statü sembolü olarak görüyor. Aynı kuşağın iş seyahatine olan devrimi ise %20’nin üzerinde artan ‘bleisure’ seyahati olarak karşımıza çıkıyor. Expedia'ya göre iş seyahatlerinin yüzde 43'ü artık bir eğlence ve deneyim bileşeni içeriyor. Ekolojik faktörler ve toplumsal fayda, çalışan yeni gezginlerin iş seyahatlerinde sürdürülebilirliği ve etik ilkesini öne çıkartıyor. Design Hotels'in yayınladığı bir veri, Z kuşağının % 77'si, seyahat etmeden önce gideceği yerin çevresel etkisinin gitme eyleminin karar vericisi olduğunu ortaya koyuyor. Diğer önemli veri ise % 81'inin yeşil veya çevre dostu konaklamayı tercih etmesi.
  5. Sosyalleşme ve öğrenme kavramları seyahatlerde belirleyici olabilir: Yeni gezginler, hayatlarına katkı ve fayda sağlayan değerlere odaklanıyor. Kendilerini besleyecek komüniteler içerisinde yer almak onlar için önemli. Beyin fırtınası, yeni projeler, girişimler ve fikir alışverişleri, bu ilham verici iş seyahatlerini tasarlarken göz ardı edilmemesi gereken kavramlar arasında yer alıyor. İş seyahatlerinde konaklama standartları da bu kavramlar ışığında şekilleniyor. Benzer sektörden çalışanların olduğu, şirketlerin tedarikçi ağına yakın olan oteller gibi segmentlere özel çözümler konaklama rezervasyonlarında değişimi başlatıyor. 
  6. Sosyal medya, artırılmış gerçeklik (AR) deneyimleri ve seyahat bütçelerini öngören akıllı rezervasyon araçları sıklıkla kullanılabilir: Bilinçli gezginler daha ekonomik rezervasyon işlemleri yaparken daha çok seyahat edebiliyor. Online seyahat platformları ve online rezervasyon işlemleri ile bütçe kontrolü yapmak akıllı seyahat planlamalarında yardımcı oyuncu olacak. 

İş seyahatlerini daha bilinçli ve fark yaratma duygusuyla yapacak ilerici göçebeler, bu seyahatlerin kimliğini 'farkındalık' ile çevirecek. Çünkü onlar için her iş seyahati, aynı zamanda deneysel ve entelektüel bir birikim anlamını taşıyor.