Mehmet T. Nane ile Pegasus Hava Yolları’nın Yeni Uygulamalarına ve Pandemi Sürecine Dair Röportaj Gerçekleştirdik

Mehmet T. Nane ile Pegasus Hava Yolları’nın Yeni Uygulamalarına ve Pandemi Sürecine Dair Röportaj Gerçekleştirdik

Türkiye’nin dijital hava yolu Pegasus Hava Yolları, 2018 yılında girdiği dijital dönüşümün ardından yaptığı yeniliklerle dikkat çekiyor. Pegasus Hava Yolları Genel Müdürü Mehmet T. Nane ile pandemi döneminde alınan tedbirler, sürdürülebilirlik ve Pegasus'un gelecek planları ekseninde bir röportaj gerçekleştirdik. Keyifli okumalar.

HIS Travel: Uzun yıllar farklı sektörlerde çalıştıktan sonra havacılığa hızlı bir giriş yaptınız. Daha öncesinde havacılığa ilginiz var mıydı? Farklı disiplinlerdeki iş süreçlerinizi ve kariyerinizi şekillendirirken formülünüz neydi?

Mehmet T. Nane: Çocukluk yıllarımdan beri uçakları severim. İş hayatına başladıktan sonra da havacılığın hep çok ilginç bir sektör olduğunu düşünmüşümdür. Ancak Pegasus Hava Yolları’na geçene kadar havacılıkta bir kariyer planım yoktu doğrusu. Şu an ise aldığım en doğru kararlardan biri olduğunu düşünüyorum.

Farklı disiplinlerdeki iş süreçlerimi ve kariyerimi şekillendirirken, hep iş yaşamımdaki prensiplerime ve yıllar içerisinde pekiştirdiğim kurumsal kişilik özelliklerime odaklanırım. Öğrenmeye açık olmak, ekip çalışmasını desteklemek gibi... Çünkü bu ve benzeri tercihler sektör bağımsız başarıyı getirir.

HIS Travel: Pegasus Hava Yolları hikayenizin başladığı o ilk günlere dair neler söylemek istersiniz?

Yeni insanlar tanımak, yeni bir sektörün dinamiklerine adapte olmak, yepyeni bilgiler edinmek keyifli ve heyecan vericiydi.

“Bu Dönemle Birlikte, Teknolojik ve Self-Servis Hizmetler Daha Geniş Kitleler Tarafından Talep Edilmeye Başladı.”

HIS Travel: Geçtiğimiz sene Pegasus Hava Yolları, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından “E-ticarette Güven Damgası”na layık görülmüştü. Günümüzde tüm sektörler dijital dönüşüme ayak uydurmaya devam ediyor. Havacılık sektörünün bu dönüşümü ne ölçüde gerçekleştirdiğini düşünüyorsunuz?

Mehmet T. Nane: Bu soruya pandemi öncesi ve sonrası diye bakmak gerekiyor. Her ne kadar tüm sektörlerde son yılların en trend konularından biri dijital dönüşüm olsa da bu konu pandemiden sonra ciddi bir ivme kazandı. Çünkü pandemi, aslında sosyolojik bir değişimi de beraberinde getirdi. Dijital hizmetlere mesafeli olan bireyler bile çok hızlı bir teknolojik adaptasyon geçirdi. Daha önce hiç online toplantı yapmayan çalışanlar ilk defa ekipleriyle online olarak buluştu ve toplantılara bağlandı. Havayoluyla seyahat eden misafirler için de pek çok yenilik beraberinde geldi. Misafirlerimiz bagaj ve bilet işlemleri için self-servis hizmetlerimizi daha çok kullanmaya başladı. Bu ve benzeri pek çok deneyim, teknolojiye mesafeli olan kitlelere bile ulaştı. Bu dönemle birlikte, teknolojik ve self-servis hizmetler daha geniş kitleler tarafından talep edilmeye başladı.


Havacılık sektörü açısından bakacak olursak, dijital dönüşüm pandemi sürecinde seyahati daha güvenli hale getirme konusunda da yardımcı oldu. Biz Pegasus Hava Yolları olarak 2018 yılında dijital dönüşümümüzü başlatmıştık. Bugün “Türkiye’nin dijital havayolu” olarak, A’dan Z’ye bütün süreçlerimizde dijital teknolojiler aracılığıyla misafirlerimize seyahat deneyimlerini kolaylaştıracak benzersiz yenilikler sunuyoruz. Ama pandemi, duruma bambaşka bir boyut kazandırdı. Bu dönemde önemi artan “minimum temasla seyahat”i desteklemek amacıyla Express Bagaj istasyonlarımızı yaygınlaştırdık. Self-servis hizmet alan misafir sayımız pandemi sürecinde %500 arttı. Daha önce teknolojik uygulamalara çekinerek yaklaşan misafirlerimiz çok hızlı bir adaptasyonla yeni teknolojileri kullanmaya başladı. Mobil uygulamamızı yükleyen misafir sayısında ciddi bir artış gözlemledik.

“Koşullar Ne Kadar Zorlu Olursa Olsun, Bu ve Benzeri Uygulamalarla Sektörümüzün Gelişimi İçin Var Gücümüzle Çalışmaya Devam Edeceğiz.”

HIS Travel: 19 Ocak 2021 tarihinde Uluslararası Hava Taşımacıları Birliği IATA’nın Denetim Komitesi Başkanı seçildiniz. 2019 yılında ise yönetim kuruluna seçilmiştiniz. IATA bünyesinde böyle önemli görevlerde bizleri temsil etmeniz hepimiz için gurur verici bir başarı. Pandemi dönemi ile ilgili olarak ise IATA’nın seyahati kolaylaştıracak çalışmalar yaptığını biliyoruz. Bu konuda bilgi alabilir miyiz?

Mehmet T. Nane: Sektörümüz, tarihte eşi benzeri görülmemiş çok zor bir dönemden geçiyor. Böyle bir dönemde bu önemli göreve layık görülmekten ve bu büyük sorumluluğu taşımaktan dolayı gerçekten büyük bir gurur duyuyorum. Biz IATA olarak; havayolu taşımacılığının en yüksek hızda, emniyette, güvenlikte, uygunlukta ve verimlilikte gerçekleşmesi hedefiyle çalışmalarımızı yürütüyoruz.

IATA’nın son çalışmalarından biri de IATA Travel Pass uygulaması. Misafirlerin COVID-19 testi gibi yurt dışı seyahatlerde gerekli sağlık belgelerini dijital olarak saklamasına ve yönetmesine olanak tanıyan bir uygulama bu. Sağlık bilgilerinin doğrulanmasını tek bir yerde birleştiriyor ve böylece misafirlerin pandemi döneminde değişkenlik gösteren yurt dışı ülke giriş koşulları konusunda daha hızlı ve daha güvenli bir seyahat süreci deneyimlemesini hedefliyor. Koşullar ne kadar zorlu olursa olsun, bu ve benzeri uygulamalarla sektörümüzün gelişimi için var gücümüzle çalışmaya devam edeceğiz.


HIS Travel: COVID-19 tedbirleri kapsamında uçak seyahatlerinde başta HEPA (Yüksek Verimli Partikül Hava Filtreleri) olmak üzere birçok sağlık konusunda yolcularımızı bilgilendirmeye çalıştık. İlk ağızdan HEPA filtreler ve uçak içinde aldığınız önlemler hakkında bilgi alabilir miyiz?

Mehmet T. Nane: Uçaklarımızda dezenfekte cihazlarıyla 24 saatte bir 10 gün virüslere karşı etkin kimyasalla detaylı dezenfeksiyon yapılıyor. En çok temas edilen uçak tepsisi, koltuklar, baş üstü dolapları, havalandırma ve aydınlatma aparatları gibi alanlar her uçuş sonrası dezenfekte ediliyor. Uçuşta minimum temas yüzeyi için koltuk başlıklarını, dergileri ve menü kartlarını kaldırdık. İç hatlarda yiyecek servisi yapılmıyor, öncelikli kutulu içecekler misafirlerle buluşturuluyor. Dış hatlarda ise sadece paketi açanın ilk kez dokunacağı gıdalar oluyor. Uçaklarımızın içerisindeki alışverişler sadece kredi kartıyla gerçekleştiriliyor. Uçaklarımızda bulunan hava ortalama 3 dakikada bir tamamen yenileniyor. Kabin içindeki hava; yarısından fazlası uçağın dışından alınıp 1.300 derece ısıda olan motordan geçip gelen temiz ve sterilize edilmiş havadan, kalanı ise HEPA filtrelerden geçip temizlenmiş iç havanın karışımdan oluşuyor. HEPA filtreleriyle, havayla bulaşan organizmalar ve toz parçaları %99.99’un üzerinde filtreleniyor. Hava akımı, sadece oturulan koltuk üstünden yere doğru yukarıdan aşağıya oluyor. Öne ya da arkaya doğru hava akımı oluşmuyor.


HIS Travel: Pandemi nedeniyle bazı ülkeler seyahat prosedürlerini sıklıkla güncelliyor. Pegasus Hava Yolları olarak yurt içi ve yurt dışı uçuşlarda misafirlerinize değişiklik hakkı tanıyor musunuz? 2021 ile birlikte yolcuları bekleyen farklı uygulamalar olacak mı?

Mehmet T. Nane: Pandemi herkes için zorlu bir dönem, bu zorlu dönemde misafirlerimizin yanında olmak da bizim görevimiz. Bu sebeple kendilerine 31 Mart 2021’e kadar cezasız bilet değişiklik hakkı sunmuştuk. Şimdi de bu hakkı 31 Temmuz 2021 tarihine kadar uzattık. Yani diğer bir deyişle, artık misafirlerimizin seyahatleri daha esnek. Tüm yurt içi ve yurt dışı biletlerde cezasız değişiklik hakkından faydalanabiliyorlar. Seyahat planları değişirse; ceza ödemeden, yalnızca iki bilet arasındaki toplam ücret farkını ödeyerek biletlerini değiştirebiliyor ya da cezasız açığa alabiliyorlar.


HIS Travel: Gönüllülük esasına dayalı uluslararası bir platform olan ve iklim değişikliğiyle mücadeleye odaklanan Karbon Saydamlık Projesi (Carbon Disclosure Project-CDP) platformuna rapor veren Pegasus Hava Yolları, 2020 yılında bu yıl skorunu A-’ye yükseltmişti. Sürdürebilirlik anlamında üzerinde çalıştığınız projeler bulunuyor mu?

Mehmet T. Nane: Pegasus Hava Yolları olarak, Karbon Saydamlık Projesi kapsamında 5 yıldır aldığımız B skorunu A-’ye yükseltmiş olmaktan dolayı büyük bir mutluluk duyuyoruz. Türkiye’de ulaşım sektörü içerisinde en yüksek skoru alan şirket ve globalde hava yolları arasında 2. sırada olmak da ayrı bir gurur. Havacılık sektörüne bakacak olursak; sektörümüzün iklim değişikliğiyle mücadele edebilmesinin yolu, sera gazı emisyonlarının azaltılmasından geçiyor. Bu çerçevede ulusal ve uluslararası otoriteler tarafından sektörümüze yönelik getirilen düzenlemelere biz de tam uyum gösteriyoruz. Tabi olduğumuz ICAO Corsia ve AB Emisyon Ticaret Sistemi gibi uluslararası regülasyonlar gereği, yıl içerisindeki toplam karbon emisyonunun izlenmesi, doğrulanması ve raporlanması süreçlerini sağlıyoruz. Aynı zamanda, raporlanan yıllık emisyon miktarı kadar dengeleme çalışması veya emisyon kredisi alma yükümlülüğümüz de bulunuyor. Bu düzenlemelerle sektörümüzde karbon nötr bir büyüme sağlanması hedefleniyor.


Karbon emisyonunun dengelenmesinden öte, kaynağında azaltılması bizler için daha büyük bir öneme sahip. Bu sebeple filonun gençleştirilmesi, düşük emisyonlu uçak modellerinin satın alınması, uçaklarda ağırlık azaltma çalışmaları, rotaların optimize edilmesi gibi operasyonel tedbirlerle sürecin kaynağında emisyon azaltma çalışmaları gerçekleştiriyoruz. Pegasus Hava Yolları olarak, operasyonlarımızı ve faaliyetlerimizi “sürdürülebilir çevre” anlayışıyla yönetmeye devam edeceğiz.

“Sabiha Gökçen’den Ukrayna’da Yeni Uçuş Noktalarına Seferlerimizi Başlatıyoruz. ”

HIS Travel: Hız kesmeden yeni hatlar açmaya devam ediyorsunuz, önümüzdeki dönem için açmayı düşündüğünüz hatlar var mı?

Mehmet T. Nane: Mart sonu itibarıyla Sabiha Gökçen’den Ukrayna’daki 5. uçuş noktamız olan Odessa’ya seferler düzenlemeye başlıyoruz. Antalya-Kişinev direkt seferlerimiz de Nisan ayında başlıyor. Yurt içinde ise Sabiha Gökçen-Iğdır uçuşlarımıza Mayıs itibarıyla başlıyoruz. İzinlerimiz tamamlandıkça yeni hatlarımızı açmaya ve misafirlerimizi Türkiye’nin en genç filosuyla seyahat etmek istedikleri destinasyonlara ulaştırmaya devam edeceğiz.

HIS Travel: Sizin için çok başka anlamları olan ve ilk fırsatta mutlaka görmelisiniz dediğiniz lokasyonları paylaşabilir misiniz?

Mehmet T. Nane: En önde Bozburun geliyor. Sessiz, sakin, dingin, mavi-yeşil bir cennet Bozburun; muhakkak görülmeli.


HIS Travel: Yemek yapmayı sevdiğinizi ve aşçılık okumak gibi bir isteğiniz olduğunu biliyoruz. Bu isteğin ve sevginin temelinde ne yatıyor?

Mehmet T. Nane: Yemek yapmak hem zihnimi boşaltmak hem de ailemle birlikte hoşça vakit geçirmek için güzel bir uğraş benim için. Bu sebeple, fırsat buldukça eşim ve çocuklarımla birlikte yemek yapmak, yeni lezzetler keşfetmekten çok hoşlanıyorum.

“Gençlere Öncelikle Eğitim Aldıkları Konu Ne Olursa Olsun Multi-Disipliner Bir Perspektifle Kendilerini Geliştirmelerini Öneririm.”

HIS Travel: Turizm ve havacılık odaklı fikirlerle girişimcilik dünyasına atılmayı düşünen gençlere ne gibi tavsiyeleriniz olur?

Mehmet T. Nane: Dünya artık daha hızlı, daha rekabetçi, daha düz ve sınırsız. Yeni dünya, profesyonellerden çok daha yaratıcı, hızlı, farklı ve sonuç odaklı işler bekliyor. Artık sınırlar çok daha az, üretilen değerler dünyanın her bölgesinden gelen rakiplerle rekabet edebilir olmak zorunda. Gençlere öncelikle eğitim aldıkları konu ne olursa olsun multi-disipliner bir perspektifle kendilerini geliştirmelerini öneririm. Kendilerini geliştirecek fırsatları pozitif değerlendirmeleri ve mutlaka kendilerini gelişime açık tutmaları çok önemli. Farklı disiplinler arasında rahatlıkla gezinebilen bir zihin yapısı geliştirmelerini, çok da hızlı ve sonuç odaklı davranmalarını tavsiye ederim.

Sivil havacılık sektörü, dinamik yapısı gereği değişimin sürekli olduğu zorlu bir sektör. Pandemi bunu bir kez daha gösterdi. Bu sebeple havacılık sektöründe çalışmak isteyen genç arkadaşların değişime kolay ayak uydurabilme becerisine sahip olması şart. Değişimi yönetirken de iç ve dış müşteriler, otoriteler, regülasyon gibi farklı yönlerden bir denge kurmanız gerekiyor. Yani değişimle birlikte denge de şart. Bir diğer önemli konu ise yenilikçi yaklaşım. Bu hem günümüzün en kritik konularından müşteri deneyimi hem de verimlilik için önemli.

Yorum (0)
Yorum Bırak