Spor Turizmi ve E-Spor Turizmi Nedir, Neden Önemlidir?
Sporun toplumsal bütünleşme ve dayanışmayı sağlayan, hem bireylerin hem de değişik kültürlerin birbirlerini daha iyi olanak tanımasına imkân veren bir unsurdur. Günümüzde turizm ürünleri de alışılmışın dışında deniz, kum ve güneş paketlerinin ötesinde ilerleyen bir pazar yeri haline gelmiştir. Dolayısıyla spor kavramının turizme etkisi de görmezden gelinemeyecek derecede büyüktür. Bu doğrultuda gelişme gösteren turizm eğilimleri arasında “spor turizmi” diye anılan turizm çeşidi son zamanlarda yalnızca ülkemizde değil, tüm dünyada öne çıkmaya başlamış ve toplumların önemli parçaları arasında kendine yer bulmuştur. Buna paralel olarak spor turizmini ve e-spor turizmi kavramlarını bu yazımızda ele alacağız.
Spor Turizmi Nedir?
Spor turizmini insanların eğlenme amacına yönelik bulundukları bölgeden ayrılarak, spor faaliyetlerini seyretmeleri ve bu faaliyetlerde rol alabilmek adına gerçekleştirdikleri seyahat şeklinde tanımlayabiliriz. Farklı bir ifadeyle ele alırsak; ulusal ya da uluslararası sportif aktiviteleri içeren organizasyonlar, şampiyonlar, turlar gibi aktivitelere katılanların boş zaman değerlendirme ya da yarışma isteği içerisinde olma hedefi güden turizm hareketi olarak da tanımlanabilir.
İlginizi çekebilir: HIS Travel, Türkiye’nin En Hızlı Maratonunun Resmi Turizm Sponsoru Oldu
Spor turizmi kavramı için genel turizm tariflerinden hareketle, spora ilgisi olan kişilerle, aktif olarak spor yapan kişi, grup veya takımlar, bunların idarecileri ve izleyicilerin turizme katılmaları sonucu ortaya çıkan ilişkiler bütünü diye bir yaklaşımda da bulunulabilir. Spor turizmi ve endüstrisi; faaliyetlere yönelik yapılan tesisler, satılan çeşitli araç-gereçler ve bunların işletim maliyetlerinin yanında, organize eden etkinler ve etkinliklerin ekonomik girdileri açısından incelendiği zaman gelişmiş ülkelerin ekonomisinde önemli bir yere sahip olduğu görülebilir.
Sporu boş zamanlarında yaptığı bir hobi aktivitesi diye gören bireylerin aldığı eğitimlerin yanında, sporun profesyonel aktiviteler dolayısıyla gün geçtikçe büyüyen bir sektör olarak seyahat pazarı yaratması da tartışılmaz bir gerçektir. Dünya çapında ön sıralarda kendine yer bulan turizm ve spor örgütleri uluslararası turizm gelirinin yüzde 32’sinin spor turizminden geldiği konusunda uzlaşmış durumdadır. Bu orana bakıldığında sadece spor turizminin dünya turizm endüstrisinde ne kadar büyük bir paya sahip olduğunu anlaşılabilir. Üstelik spor turizminden elde edilen gelirleri yalnızca o spor organizasyonunun getireceği gelirler diye düşünmemek gerekir.
Spor Turizmine Hangi Örnekler Verilebilir?
Dünyadaki birçok şehir ya da ülke uluslararası spor organizasyonlarını kendi ülkelerine çekerken, o spor olayının doğrudan getirisi üstüne yatırımlar yapmıştır. Dolayısıyla spor turizminde de esas gelir o organizasyona yönelik turistin yapacağı harcamalardır. Dünya genelinde spor turizminde başta gelen yerleri Güney Kore’nin başkenti Seul, Avustralya Sydney ve İsviçre Lozan şeklinde sıralayabiliriz. Bu ülke ve kentleri ayrı ayrı incelendiğinde, her birinde olimpiyatların düzenlendiği senelerde turist sayısının da arttığı görülebilir. Örneğin; 1988 olimpiyatlarına ev sahipliği yapan Seul’a gelen turist sayısı spor turizmine paralel olarak, aynı yıl yüzde 10,4 oranında artış göstermiştir.
E-Spor Turizmi Nedir?
Son yıllarda teknolojinin gelişmesine paralel olarak spor turizminin, kendine elektronik mecralarda da yer bulmayı başardığı söylenebilir. E-spor turizmini en net haliyle şu şekilde tanımlayabiliriz;
Çevrimdışı olarak fiziksel bir alanda gerçekleştirilen bilgisayar oyunları turnuvalarına katılım sağlayan profesyonel takımların, izleyicilerin ve turnuva organizatörlerinin oluşturduğu etkileşime günümüzde elektronik spor turizmi denir. Bilimsel verilere bakıldığında Newzoo’nun 2017 yılı raporunda dijital oyun sektörünün 2016 senesinde 101.1 milyar dolara ulaştığı görülebilir.
Elektronik spor turnuvaları genellikle birkaç gün üstünden organize edilir. Özellikle büyük çaplı turnuvalarda bu süreler 10 güne kadar çıkabilir. Alanında isim yapmış büyük takımlar, turnuvaların gerçekleştiği destinasyonlar ve oynanan oyunlar bazında değişiklik gösterebilir. Takımlar en az 7 oyuncu, teknik direktör, yardımcı personel kapsamında oluşturulur. Üstelik turnuvaların geneline yaklaşık 16 takımın katıldığı düşünüldüğünde, bu takımların destinasyona yönelik çok sayıda turisti beraberinde getirdiği de anlaşılabilir. Üstelik turnuva sırasında gelen izleyicilerin de turistik faaliyet içinde bulundukları göz ardı edilmemelidir. 400 milyona yakın kişinin turnuvaları takip ettiği göz önüne alındığında, büyük çapta bir organizasyonun ülke imajına sağlayacağı olumlu katkı da paha biçilemez değerde olacaktır. E-spor turizminin ülkeler açısından bir başka önemi de, destinasyon imajının geliştirilmesi şeklinde açıklanabilir.
E-spor turnuvalarının altın yılı olarak da kabul edilen 2017 yılında dünya genelinde sayısız organizasyon düzenlenmiş ve bu organizasyonlar sayesinde birçok turist turnuvaların gerçekleştiği kentleri ziyaret etmiştir. 2017’de düzenlenen e-spor turnuvalarından bazıları şu şekilde sıralanabilir;
- 13-17 Aralık tarihleri arasında Los Angeles’ta gerçekleşen DOTA Summit 8
- Intel Extreme Masters Sydney / Avusturalya 3-7 Mayıs 2017
- LCK Summer 2017 Güney Kore / Seul 30 Mayıs-26 Ağustos 2017
- EU LCS Summer 2017 Berlin-Paris 1 Haziran-3 Eylül 2017
- Mid Season Invitational Brezilya / Rio De Janerio 28 Nisan-21 Mayıs 2017
Spor turizmi, katılımcıları ve ailelerini gelecekteki bir tatil veya gelecekteki bir etkinlik için seyahat etmeye teşvik edebilir. Şimdilik son derece niş bir kategori olsa da dünya üzerinde düzenlenen spor turnuvalarının büyüklüğü gelecekte spor turizmini daha önemli bir yere sahip olacağını kanıtlar nitelikte.