Yıldıray Karaer ile Corendon Airlines’ın Gelecek Dönem Planlarını ve Yenilikçi Uygulamalarını Konuştuk

Yıldıray Karaer ile Corendon Airlines’ın Gelecek Dönem Planlarını ve Yenilikçi Uygulamalarını Konuştuk

Kurulduğu ilk günden bu yana “Fark Yarat” sloganıyla girdiği havacılık sektöründe birçok örnek uygulamaya ve ilklere imza atan Corendon Airlines, ilk uçuşunu 12 Nisan 2005’te Eindhoven’dan Sabiha Gökçen’e gerçekleştirerek aynı zamanda bu meydana yolcu uçağı indiren ilk şirket olmasıyla biliniyor. Corendon Airlines’ın Yönetim Kurulu Başkanı Yıldıray Karaer ile ve şirketin kuruluş ve başarı hikayesi, 2021 yılında havacılık sektörü ve gelecek dönemki planları hakkında bir röportaj gerçekleştirdik. Keyifli okumalar.

HIS Travel: ‘Yazsam roman olur’ denilecek bir hayat hikayeniz var. Azmetmek, vazgeçmemek, çalışmak, üstesinden gelmek, her şeye rağmen devam edebilmek gibi kavramları hayatınız boyunca fiilen uygulamışsınız. Bugünkü Yıldıray Karaer’in gelişiminde bu kavramların önemli bir yer tuttuğunu söyleyebilir miyiz? Hayatınız boyunca nasıl bir yol haritanız oldu?

Yıldıray Karaer: Üniversite eğitimini İstanbul Teknik Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölümü’nde tamamladım. Sonrasında İstanbul Üniversitesi İşletme ve Üretim Yönetimi Bölümü’nde yüksek lisans eğitimi aldım. Daha sonra dilimi geliştirmek için yurtdışına gittim. 2,5 yıl kadar kendi imkanlarımla İngiltere’de kaldım. Dil eğitiminin yanında marketing üzerine sertifika programlarına devam ettim. Eğitim hayatı sonrasında ilk profesyonel iş hayatına Eczacıbaşı Gurubunda atıldım ve farklı sektörlerdeki şirketlerde görev yaptım.

Ancak turizm sektörü de her zaman hayallerimden biriydi. Bu sebeple üniversiteden kısa süre sonra yurtdışında turizm şirketlerinde çalışmaya başladım. Sonrasında da en büyük hayalimi gerçekleştirdim ve kendi şirketimi kurdum. Şirketimizin ismi ise “Corendon Minerali”nden geliyor. Neredeyse elmas kadar sert (sertlik derecesi 9) ve dayanıklı bir mineral. Hem şirketimizin en zor anlara bile dayanıklılığını simgeliyor hem de küresel anlamda kolay söylenen, akılda kalan bir marka.

Belirttiğiniz azmetmek, vazgeçmemek, çalışmak, üstesinden gelmek, her şeye rağmen devam edebilmek gibi kavramlar, turizm sektöründe olmazsa olmaz özellikler. Bunların yanı sıra farklı düşünmek ve yaratıcı olmak da çok önemli. Sporculuk kariyerim de olduğu için en sıkıntılı durumlarda bile ileri gitmeyi, karşıma çıkan fırsatları değerlendirmeyi tercih ediyorum. 2000’li yıllardan bu yana karşımıza çıkan tüm krizleri atlattık ve bu krizler sırasında işlerimizi çeşitlendirerek büyüdük. Yol haritamız hep ileri bakmak, büyümekten hiç vazgeçmemek oldu.

"Gelecek dönemde ise hem şirketimizin büyümesi hem de ülkemizin tanıtımına daha fazla katkıda bulunmak için çok büyük projelere imza atmayı planlıyoruz."

HIS Travel: Farklı bir sektörden turizme geçtiniz. Bu geçiş sürecini biraz anlatabilir misiniz? Turizm sizin için öncesi, şimdi ve sonrası için ne ifade ediyor?

Yıldıray Karaer: Turizm, küçük yaşlardan itibaren radarımdaydı. Bu alanda benim için büyük potansiyel ve fırsatlar olduğuna inanıyordum. Bu sektöre giriş yapabilmek için çeşitli fırsatları da analiz ediyordum. Üstelik en zor yerden başlamak istiyordum. Almanya’da Türk bayraklı bir havayolumuzun temsilciliği pozisyonu karşıma çıktığında da Avrupa turizminin en önemli merkezlerinden Frankfurt’ta sektöre adım attım. 1,5-2 yıl sonra da Hollanda’ya geçerek hem havacılık hem de turizm sektöründeki deneyimlerimi pekiştirdim.

Bir süre sonra kendi fikirlerimi ve projelerimi kendi şirketimle gerçekleştirmeye ve farklı alanlarda yatırım yapmaya karar verdim. Bugünkü ortağım Atılay Uslu ile yollarımız kesiştikten kısa bir süre sonra, 1997-2000 yılları arasında Corendon’ un temellerini attık. İlk iş modelimiz Hollanda’ dan Türkiye’ye paket turları hazırlayıp direkt satış kanalları, call center, teletext, door to door satış tekniklerinin yanı sıra gazete ve dergi ilanları ile satmak üzerine kuruluydu. Kısa süre içerisinde bu konuda büyük başarılar elde ettik ve hemen Belçika pazarına adım attık. Tur operatörlüğü alanında uzmanlaşırken turizmde operasyonun ne kadar önemli olduğunu gördük. Ürünlerimizi ve markamızı pazarlamayı öğrenmiştik. Çok yüksek satışlar elde ediyorduk. Fakat operasyonda müşteri memnuniyetinin kontrolünü elimizde tutamıyorduk. Bu sebeple, yine çatı markamız Corendon altında diğer hizmet sektörlerine de yatırım yapmaya başladık. Zaman içerisinde geldiğimiz noktada Corendon Turizm Grubu bünyesinde tur operatörlüğünün yanı sıra, incoming acente organizasyonu, havacılık ve otelcilik olmak üzere çok farklı alanlara hitap eden şirketler yer alıyor. Yeni sektörlere yatırım yapmaya ve marka çeşitliliğimizi artırmaya da devam ediyoruz.

Turizm sektörüne giriş yaptıktan sonra bu benim hayatım oldu ve hala öyle olmaya devam ediyor. Gelecek dönemde ise hem şirketimizin büyümesi hem de ülkemizin tanıtımına daha fazla katkıda bulunmak için çok büyük projelere imza atmayı planlıyoruz. Bunun için gerekli hazırlığımızın, tecrübemizin ve cesaretimizin olduğuna inanıyorum.


HIS Travel: Pandeminin etkisini en fazla hisseden sektörlerin başında havacılık ve turizm geliyor. Havacılıkta beklediğiniz radikal değişiklikler var mı? Bu dönemde ve sonrasında yolcularınızı bekleyen ne gibi farklılıklar olacak?

Yıldıray Karaer: Her kriz döneminde olduğu gibi pandemi de şirketlerin karşısına çeşitli zorluklar getirdiği gibi yeni fırsatlar ve kendilerini geliştirebilecekleri alanlar da çıkardı. Corendon ailesi olarak biz de hangi alanlarda yeni adımlar atabileceğimizi analiz etmeye devam ediyoruz. Bu süreci, sıkıntılı bir dönem olarak görmüyor, yepyeni bir dönemin başlangıcındaki dönüm noktası olarak tanımlıyoruz.

Hem konaklama hem de havacılık alanında yeni bir çağa giriş yapıyoruz diyebiliriz. Başta dijitalleşme olmak üzere pek çok yeni unsur sektörümüzün temel dinamikleri haline geliyor. Biz de bu yeni dünyada nitelikli bir şekilde yerimizi alacağız. Özellikle aşılanmanın daha geniş kapsamlı hale gelmesiyle sektör canlanmaya başladı. Şirketlerimiz de yeni dönemde sektörün en önemli oyuncularından olmayı sürdürecek.

"En büyük kriz dönemlerinde bile Türkiye iletişimi yapmaya, turizmin gelişmesine katkı sağlamaya ve hizmet çeşitliliğimizi artırmaya devam ettik. Örneğin briç, terzi, alışveriş turizmi gibi pek çok ilki hayata geçirdik."

HIS Travel: Corendon Airlines’ın hikayesinden bahsedebilir misiniz? Nasıl bir serüvendi bu; yaşadığınız en zor anı ve gurur duyduğunuz bir anı bize anlatabilir misiniz?

Yıldıray Karaer: Turizm sektörünün en önemli ayaklarından biri olan havacılık sektöründe de var olabilmek, ülkemizi bu alanda da tanıtabilmek için Corendon Airlines projesini hayata geçirdik. Kısa süre içerisinde beklediğimizden de fazla başarı elde ettik. Hem yerli hem de yabancı turistin en çok sevdiği markalar arasında yer aldık.

Ayrıca sektörel pek çok ilke de imza attık. Bu doğrultuda hak edilmiş bir şekilde “İlklerin Havayolu” olarak nitelendirilmeye başladık. En büyük kriz dönemlerinde bile Türkiye iletişimi yapmaya, turizmin gelişmesine katkı sağlamaya ve hizmet çeşitliliğimizi artırmaya devam ettik. Örneğin briç, terzi, alışveriş turizmi gibi pek çok ilki hayata geçirdik. Corendon Airlines olarak ulaştığımız konumdan çok mutluyuz ama bunu kendimiz için tatmin edici bulmuyoruz. Çünkü elde edebileceğimiz daha pek çok başarı var.

En zor an konusunda ise tabii ki tüm havacılık şirketleri gibi Covid-19 salgınının başladığı dönemi örnek gösterebiliriz. Daha önce deneyimlemediğimiz şartlara adapte olmak durumunda kaldık ancak bu dönemden de güçlenerek çıktık.

En gurur duyduğumuz an ise Benelux bölgesinin (Belçika, Hollanda, Lüksemburg) en büyük oteli olan Corendon Village Hotel Amsterdam’ın bahçesine jumbo jet Boeing 747-400’ü konumlandırmamız ve bunun ardından bir Türk şirketi olarak dünya genelinde haber olmamızdı. Ülkemizin isminin böyle bir ilkle anılması bizi çok gururlandırmıştı.

HIS Travel: Avrupa’dan Türkiye’ye direkt uçuş imkanı Adana, Ankara, Antalya, İzmir, Bodrum, Diyarbakır, Dalaman, Edremit, Eskişehir, Gazipaşa, Gaziantep, Kayseri, Konya, Ordu/Giresun, Samsun, Trabzon, Zonguldak şehirlerine gözüküyor. Yeni uçuşlar ve yeni şehirlere bağlantılar olacak mı?

Yıldıray Karaer: Corendon Airlines olarak kurulduğumuz günden bu yana Avrupa’yı Türkiye’ye bağlıyoruz. Uçuş lokasyonu çeşitliliğimizi de her yıl genişletiyoruz. Özellikle pandemi döneminde Türkiye’deki uçuş noktalarımızın sayısını artırdık. Örneğin bu dönemde Zonguldak Çaycuma Havalimanı’na inen ilk Boeing 737-800 uçağı, bizim Köln – Zonguldak seferimizdi. Ayrıca geçmişte Sabiha Gökçen Havalimanı’na ve Alanya Gazipaşa Havalimanı’na inen ilk yolcu uçakları da Corendon Airlines’a aitti.

Gelecek dönemde de ilklere imza atmaya devam edecek, uçuş noktalarımızı artıracak ve misafirlerimize nitelikli hizmet sunmayı sürdüreceğiz.

HIS Travel: Merak ettiğimiz ve seyahat severlerin de merak ettiği iki konu var: yaz turizmi hakkında planlarınız neler? Ve yurt içinde tarifeli sefer düzenlemeyi düşünüyor musunuz?

Avrupa halklarının seyahat alışkanlıklarını yakından tecrübe eden bir şirket olarak insanların seyahat etmeyi çok özlediğini rahatlıkla söyleyebiliriz. Bu anlamda ülkemiz de en çok tercih edilen seyahat rotalarından biri olacak. Sektörün tüm paydaşları bu konuda büyük ümitlere sahip.

Corendon Airlines olarak 2021 yılının yaz turizmi sezonunu çok önemsiyoruz. Tabii ki misafirlerimizin ve yolcularımızın sağlığı birinci önceliğimiz olacak. Onların güvenle seyahat edebilmeleri için üstümüze düşenden daha fazlasını hayata geçireceğiz. Hizmet kalitemizi daha da artıracak, misafirlerimizin sağlıklarını korumalarına yardımcı olacak, onları aynı zamanda konfor ve kalite ile buluşturacağız. Yeni dönemde de Avrupa’yı Türkiye’ye bağlamayı sürdüreceğiz.


"Dünyanın en önemli turizm noktalarından Curaçao Adası’nda açtığımız Hotel Corendon Mangrove Beach Resort, son dönemde yaptığımız en büyük yatırımlardan biriydi."

HIS Travel: Corendon Airlines’ın geleceğinde hangi hedefler var? Havacılık dışında farklı hedef veya yatırımlarınız da olacak mı?

Yıldıray Karaer: Öncelikli hedeflerimizi uçuş ağımızı ve uçak filomuzu geliştirmek, ülkemizin tanıtımına daha fazla katkıda bulunmak olarak ifade edebiliriz. Bu alanda uzun soluklu araştırmalarımız ve analizlerimiz sürüyor. Çok yakında güzel haberleri kamuoyuyla paylaşabileceğimize inanıyoruz.

Havacılık dışındaki alanlarda ise en önemli hedefimiz otelcilik alanında gelişimimizi sürdürmek olacak. Hem lokasyon hem de yeni tesis olarak yeni adımlar atacağız. Dünyanın en önemli turizm noktalarından Curaçao Adası’nda açtığımız Hotel Corendon Mangrove Beach Resort, son dönemde yaptığımız en büyük yatırımlardan biriydi. Hem misafirlerimizden hem de sektör paydaşlarından aldığımız geri dönüşlerden çok memnunuz. Ayrıca daha önce ifade ettiğim Corendon Village Hotel Amsterdam’ın gördüğü ilgi de istikrarlı şekilde büyüyor. Yapacağımız yeni otel yatırımlarıyla Corendon ailesini büyütmeyi sürdüreceğiz.

Kötü günler geçirse de turizmin ülkelerin kalkınmasında ne kadar kritik bir noktada olduğu aşikar. Kendini turizm alanında geliştirmek isteyenlere ve profesyonel anlamda turizmci olmak isteyen genç meslektaşlarınıza ne gibi tavsiyelerde bulunursunuz?

Turizm sektöründe çalışan en düzey yöneticiden başlayarak tüm çalışanlar, ülkesini ve çalıştığı kurumu temsil ediyor. Özellikle yabancı turiste hizmet veren kurumlarda çalışan kişiler adeta bir milli sporcu kadar ülkesine katkı sağlayabiliyor.

Bu sebeple genç meslektaşlarıma sadece mesleki yeterliliğe bağlı kalmamalarını, kendilerini farklı alanlarda da geliştirmelerini, birden fazla yabancı dil bilmenin kendilerine büyük faydalar sağlayacağını, kendilerine somut hedefler belirlemelerini ve bu hedefler doğrultusunda mümkün olan en fazla şekilde çalışmalarını tavsiye edebilirim. Turizm alanında çalışan herkes en az elit sporcular kadar profesyonel ve onlardan daha da fazla çalışkan olmalı.

Yorum (0)
Yorum Bırak