Normalleşme Sürecinde Otellerde Konaklamalar Nasıl Olacak?

Normalleşme Sürecinde Otellerde Konaklamalar Nasıl Olacak?

Dünya Sağlık Örgütü tarafından ''Pandemi''  kapsamına alınan Yeni Koronavirüs (COVID-19) salgınının yayılmasının önlenmesine yönelik tedbirler kapsamında, kontrollü normalleşme sürüce aşamasına geçildi. Turizm Bakanlığı salgına karşı verilen başarılı mücadele sonrasında, seyahat ve turizm faaliyetlerinin sağlıklı bir süreç içerisinde yeniden başlatılması için Konaklama Tesislerinde Kontrollü Normalleşme Süreci hakkında bir genelde yayınladı. 

Bakanlığın yayımladığı genelgede turizm faaliyetlerinin güvenli bir şekilde gerçekleştirilmesi amacıyla, halen faal olan veya faaliyete geçecek olan konaklama tesislerinde uygulanması gereken maddeler sizler için derledik.

Turizm İşletmelerinin Uyacağı Korona Önlemleri Neler Olacak?

Turizm Bakanlığının Konaklama Tesislerinde Kontrollü Normalleşme Süreci genelgesinde yer alan turizm işletmelerinin uyacağı korona önlemleri ise şöyle:

  • İşletme genelinde COVID-19 ve hijyen kurallarını kapsayan bir protokol hazırlandıktan sonra protokol düzenli aralıklarla değerlendirilecek ve gelen geri bildirimlerle devamlı güncellenecek. 
  • İşletmelerin uymak zorunda olduğu protokol kapsamında hastalık belirtileri gösteren müşterilere personel yaklaşımları da gözden geçirilip kurallara uygun bir şekilde uygulanacak.
  • Misafir kabülunde COVID-19 tedbirleri ve uygulamalarına ilişkin yazılı bilgilendirme yapılacak, ayrıca tesis genelinde misafirin ve personelin kolayca görebileceği yerlerde uyulması gereken kurallara ve sosyal mesafelere ilişkin görsel bilgilendirme yapılacak. (Sıra oluşabilecek her yerde sosyal mesafe işaretlemeleri olacak)


Genel Kullanım Alanlarında Hangi Kurallara Uyulacak?

Bakanlıkların belirlemiş olduğu Sağlıklı Turizm Sertifikasyonu Programı (korona sertifikası) kapsamında tesislerde genel kullanım alanlarında şu kurallara uyulacak:

  • Asansörlerin sosyal mesafe kurallarına uygun kullanıma ilişkin asansör içi yer işaretlerinde bilgilendirme yapılacak. 
  • Genel kullanım alanları (yemek salonu, çok amaçlı salon, açık alanlar gibi) sosyal mesafe planına uygun düzenlenecek ve sosyal mesafeye ilişkin önlemler alındıktan sonra kapasiteden fazla misafir edilmeyecek.
  • Aynı odada konaklayan veya aynı aileden olan misafirlerin genel mahal kullanımlarında birbirleri ile sosyal mesafe şartı aranmayacak.
  • Tesis içerisinde yer alan çocuklara ayrılmış alanlar hizmete açılmayacak.
  • Genel kullanım alanlarının ve genel müşteri tuvaletlerinin girişince, ayrıca geniş kullanım alanlarının farklı yerlerinde el dezenfektanı veya antiseptiği bulundurulacak. Aynı zamanda genel tuvaletlerin giriş kapıları mümkünse otomatik kapı olarak düzenlenecek, düzenlememesi halinde uygun şekilde paravan konularak giriş kapıları açık tutulacak. 
  • Spor salonu gibi ünitelerin hizmete açılması taktirde rezervasyon sistemi uygulanacak ve belirli periyotlar doğrultusunda spor yapılabilecek. Her kullanımdan sonra alanlar ve spor aletleri hijyenik hale getirilecek. Bu alanlarda ayrıca tek hijyenik bakım ürünleri misafirlere sunulacak.
  • Hamam, sauna, masaj üniteleri gibi SPA üniteleri Sağlıklı Turizm Sertifikası bulunmayan tesislerde hizmete açılmayacak. 
  • Plaj- havuz havluları kapalı poşetlerle misafirlere sunulacak.

Otellerde Yemek Servisleri Nasıl Yapılacak?

En önemli unsur olarak korona sertifikası almış otellerde restoran servisinin nasıl yapılacağı. Otellerde yemek servisleri hakkında yayınlanan kurallar ise şöyle:

  • Yemek servisi verilen masalar arası mesafe 1,5 metre, yan yana sandalyeler arası 60 cm olarak düzenlenecek. Servis personeli, servis esnasında mesafe kurallarını korumaya ve temastan kaçınmaya özen gösterecek. 
  • Açık büfe uygulaması yapılması halinde açık büfenin misafir tarafına misafir erişimini engelleyecek şekilde pleksiglas veya benzeri bariyerler yapılacak, servis ise mutfak personeli tarafından sunulacak. 
  • Genel kullanım alanlarında çay-kahve makinesi, su sebilleri, içecek makinesi gibi araçların kaldırılması veya misafirin servis elemanı aracılığıyla servis alması sağlanacak. 
  • Yemek masaları, sandalyeler, servis malzemeleri, şeker, tuz, baharat, peçete gibi malzemelerin her kullanımı sonrasında alkol bazlı ürünlerle hijyenik temizliği yapılacak. 
  • Mümkünse tek kullanımlık şeker, tuz, baharat ve peçete kullanılacak. 

Otellerde Personel Organizasyonu Nasıl Olacak?

Personellere düzenli sağlık kontrolü yapılacak, birlikte yaşadığı kişilerin COVID-19 açısından izlenebilmesi için personellerden periyodik bilgi alınacak.

  • Tüm çalışanlara salgın ve hijyen konusunda özel eğitim verilecek.
  • Girişlerde çalışanların ateşleri ölçülecek ve dezenfeksiyonlu paspaslar bulundurulacak.
  • Personeller çalıştıkları süre maske, cerrahi maske, eldiven ve siperlik takacak.
  • Aynı vardiyada mümkün olduğu kadar aynı personeller çalıştırılacak.
  • Çalışan kıyafetlerinin günlük hijyen ve temizliği sağlanacak.
  • Personellerin kullandığı ortak alanlar sosyal mesafe kurullarına göre düzenlenecek.
  • Tesis bünyesinde veya ayrı bir yerde personel lojmanı bulunması halinde, en fazla 4 kişilik odalarda konaklama sağlanacak, koğuş sisteminde konaklama yapılmayacak. 
  • Çalışanlarda hastalık belirtileri tespiti halinde en yakın sağlık kuruluşuna başvurması sağlanacak.

Sağlıklı Turizm Sertifikası Alan Tesislerde Genel Temizlik ve Bakım Nasıl Olacak?

Turizm Bakanlığının öncülüğünde, Sağlık, Ulaştırma, İçişleri ve Dışişleri Bakanlıklarının katkıları ve tüm sektör paydaşlarının iş birliğiyle hazırlanan sağlıklı turizm sertifikasyon programı arasında Sağlıklı Turizm Sertikası almak isteyen tesislerin yapması gereken genel temizlik ve bakımları ise şunları içeriyor:

  • Tüm alanların temizliği, yüzeyin niteliğine göre standartlara uygun bir şekilde temizlenecek.
  • Tuvaletler ve kapı kolları sık sık dezenfekte edilip izlenebilirlik kayıtları tutulacak. Aynı zamanda tuvaletlerde devamlı sıvı sabun bulundurulacak. 
  • Havalandırma ve klima sistemleri ve çamaşır bulaşık makinesi gibi diğer araç ve gereçlerin gerekli sterizasyonları yapılacak.
  • Müşteri odalarında elle temas edilen tüm eşyalar sık sık dezenfekte edilecek.
  • Misafir yatak odası temizliği tek kullanımlık eldivenlerle yapılacak. COVID-19 teşhisi konan müşteri veya personel odasında kullanılan eşyaların ayrı yıkanması sağlanacak.
  • Personel kullanım alanlarına ve müşteri genel kullanım alanlarına gri renkli kapalı atık kutuları konulacak ve maske, eldiven gibi ürünler bu kutulara atılacak.
  • Havuz suyunun, havuz ve plaj çevresinin temizliği ve hijyeni azami ölçüde sağlanır.
  • Klor seviyesi açık havuzlarda 1-3 ppm, kapalı havuzlarda 1-2-1,5 ppm arasında tutulur.


Tesislerin Mutfaklarında Hangi Kurallar Uygulanacak?

Tesislerin mutfaklarında Sağlıklı Turizm Sertifikasyon Programı kapsamında uygulanması gereken birçok kural bulunuyor. Bu kurallar ise şöyle belirtilmiş:

  • Bütün gıdalar kapalı dolaplarda veya üzeri kapalı olarak saklanır. Çapraz bulaşmayı önlemek için işlem görmemiş gıda maddeleri ile hazırlanmış gıdalar mutfakta birbirinden ayrı yerlerde muhafaza edilir. 
  • Gıda üretim alanına hem hammadde ve ürün sevklerinde ve mutfak alanında hijyen bariyerleri, sterilizasyon cihazları, el ve vücut hijyeni için gerekli alet ve ekipman bulundurulur. Mutfak alanlarına görevli olmayan personel giremez.

Sağlıklı Turizm Sertifikasyonu almaya hak kazanan işletmeler aşağıda belirtilen kuralları uygulayacak. Sağlıklı Turizm Sertifikasyon Programı Hakkında Bilinmesi Gereken 10 Şey içeriğimizi okumak için tıklayabilirsiniz.