Sağlıklı Turizm Sertifikasyon Programı Hakkında Bilinmesi Gereken 10 Şey
Kültür ve Turizm Bakanlığı, 2020 yaz sezonundan itibaren geçerli olacak Sağlıklı Turizm Sertifikasyon programını başlattı. Daha önce de korona sertifikası olarak da duyrulan Sağlıklı Turizm Sertifikasyon Programını detaylı bir şekilde inceleyeceğiz. Turizm Bakanlığının öncülüğünde, Sağlık, Ulaştırma, İçişleri ve Dışişleri Bakanlıklarının katkıları ve tüm sektör paydaşlarının iş birliğiyle hazırlanan sağlıklı turizm sertifikasyon programı hakkında merak edilen 10 şeye beraber bakalım.
Sağlıklı Turizm Sertifikasyon Programı Nedir?
Sağlıklı Turizm Sertifikasyonu, tatilini Türkiye’de geçirecek Türk vatandaşları ve yabancı ziyaretçiler için ulaşımdan konaklamaya, tesis çalışanlarından yolcuların kendi sağlık durumuna uzanan geniş bir yelpazede alınacak tedbirleri kapsar. Uluslararası sertifikasyon kuruluşları tarafından verilecek sertifika; havayolları, havalimanları ve diğer ulaşım araçları ile konaklama ve yeme-içme tesislerinde üst düzey sağlık ve hijyen koşullarını yerine getirdiğini belgelerin tümüdür.
Sağlıklı Turizm Sertikasyon Programına Nasıl Başvurulur?
Öncelikle web sitesinden ''Yeme & İçme Tesisleri İçin Pandemi Süresince Uygulanacak Covid-19 Hijyen Değerlendirme Formu'' doldurmanız gerekmektedir. Her Belge‘ye T.C.Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından sıra sayılı bir numara verilecektir.
Sağlıklı Turizm Sertifikası Nasıl Alınır?
Turistik işletmeler, belgenin alınması için hazırlanan “Değerlendirme Formu” esasları, işbirliği yaptıkları ulusal veya uluslararası hijyen ve temizlik malzemesi tedarikçisi kuruluş işbirliğinde, Bakanlıkça belirlenen Kurum veya kuruluş tarafından yapılacak denetim sonucunda gerekli şartları taşımaları halinde Belgeyi alabilirler.
Sağlıklı Turizm Sertifikasyon Programı Neler İçeriyor?
Türkiye’nin başlattığı sertifikasyon programı, “Yolcu sağlığı ve güvenliği”, “Çalışan sağlığı ve güvenliği”, “Tesislerde alınan önlemler” ve “Ulaşım araçlarında alınan önlemler” olmak üzere 4 ana başlıkta toplanıyor.
Yolcu Sağlığı ve Güvenliği Bölümü Neleri Kapsıyor?
Sertifikanın “Yolcu sağlığı ve güvenliği” başlıklı bölümü, yolcuların, Türkiye’ye giriş yaptıkları andan çıkış yapacakları ana kadar uygulanması gereken tedbir ve önlemleri içeriyor. Terminal girişlerinde maskesiz yolcuların içeri alınmaması, yolculara ücretsiz maske sağlanması, terminal binalarına girişlerde termal kamera, vücut ateş ölçümü uygulamaları, dezenfeksiyon halıları ve gerekmesi halinde dezenfeksiyon kabinleri oluşturulması ve seyahat etmesinde sakınca görülen yolcular için uygulanacak protokoller yer alıyor.
Çalışan Sağlığı ve Güvenliği Başlıklı Bölüm Neleri Kapsıyor?
Programın “Çalışan sağlığı ve güvenliği” başlıklı bölümü ise ulaşım, konaklama ve yeme-içme tesislerinde görevli personelin fiziksel ve ruhsal sağlıklarının tamamen yerinde olmasının teminine ilişkin önlemleri kapsıyor. Personelin hijyen ve sanitasyon eğitimleri, personele verilecek psikolojik destek, gerekli hijyen/sağlık ekipmanının temini, personelin tesislere giriş öncesi gerek ateş ölçer gerekse de uygun standartlarda termal kameralar ile denetimden geçirilmesi ve vardiya planlaması, toplantı düzenlemeleri, personelde enfeksiyon taraması vb iş süreçlerinin yeni gereksinimlere göre yeniden düzenlenmesi gibi prosedürler bu başlıkta yer alan diğer maddeleri oluşturuyor.
Bakanlığın Belirlediği Kriterlere Göre Tesislerde Alınan Önlemler Neleri İçerecek?
Sertifika kapsamındaki “Tesislerde alınan önlemler” başlığı da salgının yayılmasını önlemek üzere alınması gereken tedbirleri ve söz konusu süreçte konaklama ve yeme-içme tesislerinin faaliyetlerine ilişkin düzenleme ve önlemlerle ilgili sertifikasyon sürecini kapsıyor. Sertifikasyon ile pandeminin kontrol altına alınması için gerekli olan mesafe, temas, izolasyon gibi tedbirlerin aynı zamanda tesislerde görev yapan tüm personele uygulanması ve denetlenmesi sağlanıyor.
Ulaşım Araçlarında Alınan Önlemler Neleri Kapsayacak?
Son başlık olan “Ulaşım araçlarında alınan önlemler” ise diğer tesislerde olduğu gibi hava, kara ve deniz yolu ulaşım araçlarında da belirli tedbir ve düzenlemeleri içeriyor. Bunlar, ulaşım araçlarında görev yapan personelin eğitimi, personelin bağışıklık belgesi, ulaşım araçlarının sterilizasyonu ve yolcu taşıma sisteminin güvenli mesafe standartlarına göre düzenlenmesi gibi önlemleri kapsıyor.
Konaklama ve Yeme - İçme Tesisleri İçin Değerlendirme Formunun Kategorileri Nelerdir?
“Sağlıklı Turizm Sertifikasyon” programı, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın öncülüğünde, Sağlık, Ulaştırma, İç İşleri ve Dış İşleri Bakanlıklarının katkıları ve tüm sektör paydaşların iş birliğiyle hazırlandı. Bakanlıkların belirlediği kriterlere göre formda şu kategoriler ve alt başlıkları bulunuyor:
- Zorunlu Uygulamalar (Süreç Yönetimi, standartların belirlenmesi, protokollerin hazırlanması)
- Misafirlerin otele girişi
- Personel için alınacak önlem ve uygulamalar
- Genel alanda düzenlemeler (yatak odaları, mutfaklar, yeme & içme üniteleri, yüzme havuzları ve plajlar, fitness salonları & spa, animasyon salonları)
- Güvenlik
- Otel taşıtları
- Personel konaklama üniteleri ve lojmanlar
- Atık yönetimi
- Haşere ve zararlılarla mücadele
- Satın alma, mal kabulü ve depolama
- Acil durum ve izolasyon
Sağlıklı Turizm Sertifikasyon Programını Alan Tesisler Hakkında Nasıl Bilgi Sahibi Olabilirsiniz?
Koşulları yerine getirip sertifikasyonu almaya hak kazanan tesisler, 1 Haziran 2020 tarihi itibarıyla Turizm Bakanlığı web sayfası da dahil olmak üzere tüm kanallardan duyurulacak.