Agro Turizm: Ekoloji ve Turizmin Dost İlişkisi

Agro Turizm: Ekoloji ve Turizmin Dost İlişkisi

Birbirinin aynı turizm hizmetlerinin sizi tatmin etmediğini fark edip artık bu durumdan sıkıldıysanız aklınızdaki turizm fikrini tamamen değiştirecek bir yaklaşımdan bahsedeceğiniz size; agro turizm. Tatil anlayışını bilinenden çok farklı bir noktaya taşıyan bu kavramda tarım ve turizm birbirlerine sıkı dost.

Agro Turizm Nedir?

Turizm sektörü birçok sektörle ilişki içindedir. Özellikle son yıllarda tarım sektörünün de bu zincirin kuvvetli bir halkası olduğu gözlemleniyor. Ülkemizin sahip olduğu doğal kaynakları, iklim çeşitliliği ve bitki örtüsü zenginliği ile hem tarımda zengin çeşitlilik sağlıyor hem de alternatif bir turizm biçimine daha kolaylık sağlıyor. Agro turizm, Türkçe seslendirilişiyle "tarım turizmi" için en yalın ifadeyle kırsal alanda yaşayan kişiler tarafından verilen turizm hizmeti diyebiliriz. Agro turizm, kültürel farklılıkların ve yerel dokunun korunmasını sağlarken şehirli konuklarına doğayla iç içe ve farklı kültürleri tanıyabilecekleri bir tatil imkanı sağlıyor. Aynı zamanda bölge halkının maddi gelir kazanmasını da sağlıyor.

 

Agro Turizmin Tarihçesi

Agro turizminin tarihe değindiğimizde başlangıç tarihinin birçok kişiyi şaşırtacak kadar geriye dayandığını söylemek mümkün. 1800’lü yılların sonunda ortaya çıkan bu turizm çeşidindeki ilk etkinlikler şehirde yaşayan kişilerin şehir yaşantısından uzaklaşmak istemeleri ve yakınlarını ziyaret etmek amacıyla kırsala yaptıkları kısa süreli seyahatler. 1920’li yıllarda otomobilin bulunmasıyla kırsala gitmek daha da kolaylaşmıştır. Takvimler 1940’lı yılları gösterdiğinde ise Büyük Buhran ve İkinci Dünya Savaşı’nın etkileri insanlığı sarmış ve bu da neticesinde kırsala olan ilgiyi yükseltmiştir. 1970’li yıllarda at biniciliği hızla popüler olurken ardından gelen onlu yıllarda çiftlik tatilleri tercih edilir hale gelmiştir.

Geçen yüzyıl içinde yaşanan tüm bu gelişmeler agro turizmi oluşturup, talebi yoğunlaştırsa da bu kavramın esas yaygınlaşmasının son yirmi yıl içinde olduğunu söyleyebiliriz. Artık insanların tatillerini daha kısa süreli yapmaları, iş seyahatleri ile kişisel tatillerini birleştirmeleri gibi nedenler farklı turizm çeşitlerine yönelmeyi sağlamıştır.

 

Agro Turizm Sürdürülebilir Özelliktedir

Kitle turizmine tezat olarak ortaya çıkan agro turizm, aynı zamanda sürdürülebilirlik kapsamında yer alıyor. Kaynakların bilinçli kullanılması, gelecek nesillere aktarılmak istenmesi ve turizmi yalnızca ekonomik getirisiyle değerlendirmiyor oluşu agro turizmin sürdürülebilirliği savunduğunun en büyük göstergeleri arasında yer alıyor.

Agro turizmde kitle turizminde gördüğümüz büyük yapılar şeklinde tasarlanmış oteller yerine doğal yaşamla uyumlu yapılar kendine yer edinir. Dahası yapılar doğa dostu mimari özelliktedir ve bu yapılar doğada bulunan malzemelerle yapılır. Ekolojik açıdan fayda sağlamasının yanı sıra sosyokültürel yönden de sürdürülebilirliği amaçlar. Konuklar yerel kültürü öğrenmeye, gözlemlemeye geldikleri için ona zarar vermek yerine korurlar. Yerel halk için de hem ekonomik açıdan hem de artık yeterince ilgi görmeyen el sanatları, zanaatkarlar ve yöresel yemekler yeniden yaygınlaşma imkanı bulur.

Agro Turizm Yerel Kültürü Koruyor ve Yaygınlaştırıyor

Bu turizm sayesinde bölgede birçok olumlu gelişme yaşanıyor. Yaygın mutfak kültürünün korunması ve iletilmesi ile bölgeye has tarım ürünlerinin önemi artmış oluyor. Geleneksel ev usulünde konservelerin hazırlanması, zeytinyağların yapılması, el işi örnekleri ve daha birçok örneğin gösterilebileceği gibi faaliyetler yaşatılmaya devam ediyor. Geniş hacimli oteller yerine yerel mimariye ait evler pansiyona, otele ya da restorana dönüştürülüyor. Agro turizm ile bölge halkına özellikle kadınlara önemli katkılar sağlanıyor.

 

Türkiye’nin yedi bölgesinde agro turizm yapan işletmeler yer alıyor. Bu faaliyette bulunan işletmelerin başarılı olabilmeleri dahası devamlılık sağlayabilmeleri için yerine getirmeleri gereken noktalar bulunuyor. Bunlar arasında fikir yaratma, iş planı oluşturma, arazi kaynaklarının farkında olma ve değerlendirme, risk yönetimine hazır olma, ürün geliştirme ve müşteri profilini oluşturma gibi basamaklar yer alıyor.

Yorumlar (0)

Yorum Yap