
Sık Sık İş Seyahati Yapanlar İçin Japon Para Biriktirme Yöntemi Kakeibo
Bütçe yönetimi, para biriktirmek, maliyet analizi yapmak her zaman önemli olmuştur. Para biriktirmenin, birikim yapmanın birçok yolu olsa şimdi size Japonya’nın bu konuyla alakalı bir felsefesini, daha doğrusu yöntemini paylaşacağız. Özellikle sık sık iş seyahati yapıyor ya da maliyetler yüzünden iş seyahatlerinden kaçınıyorsanız bu yöntemle yeni bir bakış açısı kazanabilirsiniz. Bu bakış açısını oluşturmak için gelenekleri, kültürü, kendine has alışkanlıkları ile Japonya’nın bir yöntemi var. Uzun yıllardır para biriktirme konusunda uyguladıkları Kakeibo yöntemi.
Kakeibo Nedir?
Para biriktirmek, birikim yapmak ya da giderleri en doğru şekilde yönetebilmek söylemde kolay olsa da uygulamada gerçekten hiç de kolay değildir. Özellikle giderlerin arttığı bir dönemde para biriktirebilmenin kolay olduğunu söyleyemeyiz. Birikim yapmak bir yana hobilerimiz ve sevdiğimiz şeylere de bütçe ayırmak gerekiyor ki seyahat etmek tam da bütçe yönetimi yapmanın önemli olduğu durumlardan biri oluyor. Ve eğer iş seyahati size yeni müşteriler kazandıracakken bundan ekonomik sebeplerden dolayı kaçınıyorsanız potansiyel gelirleri de kaçırmış oluyorsunuz. İster bireysel seyahate çıkın ister şirketiniz için iş seyahati yapıyor olun maliyet analizi yapmak ve paranızı yönetmek zorundasınız.
Kakeibo (kah-keh-bo) Japonya’nın ilk kadın gazetecisi Hani Motoko tarafından ortaya çıktı. Kısaca ‘en basit şekliyle para biriktirme yöntemi’ olarak tanımlayabileceğimiz Kakeibo 1904 yılından bu yana Japonya’da özellikle ev kadınları tarafından uygulanılıyor. Bu yüzden ev hanımları için bir muhasebe sistemi olarak tanımlanıyor.
Ev kadınlarından tüm dünyanın kullandığı bir para biriktirme yöntemine evrilen kakeibo özünde ihtiyaç duyulmayan herhangi bir şeyi hayatınızdan atmanızı temele alıyor. Japon minimalizmini yansıtan bu bütçe yönetiminin Dünya Bankası, Birleşmiş Milletler ve Eurostat verilerine göre yaşam beklentisi en yüksek insanların yaşadığı Japonya’dan çıkmış olması da şaşırtıcı değil.
Seyahat Süreçlerinde Kakeibo Nasıl Uygulanır?
Para biriktirmek, birikim yapmak, maliyetleri yönetmek ve daha çok iş seyahati yapmak ya da iş seyahatlerini artık başlatmak istiyorum. Seyahat süreçlerime Kakeibo felsefesini hayatıma nasıl adapte ederim sorusunun yanıtı ‘her şeyi not etmek’ten geçiyor. Kakeibo’da her gelir ve gider tek tek yazılıyor. Bu zaten sizin yaptığınız bir süreç olabilir ama önemli bir nokta bu notları mutlaka el yazısı olarak yazmanız. Google dosyalar, excel ya da uygulamalar bu süreçte kullanılmayacak onun yerine el yazması devreye girecek. Japon felsefesinde bunun da bir nedeni var elbette. Psikolojik olarak el yazısıyla sürece dahil olmak…
Bütçenizi Belirleme Aşamaları Nelerdir?
Maaşınızı ya da sabit gelirinizi ve giderlerinizi yazın. Arada çıkan fark ile bir sonraki sabit geliriniz gelene kadar ne kadar parayla kaldığınızı ortaya koyun. Küsuratlara kadar not almanız oldukça önemli. Yani elinizde kalan para bu noktada kullanılacak para miktarına dönüşüyor.
Her Ay İçin Tasarruf Hedefinizi Belirleyin
İhtiyacınız olan miktarı belirledikten sonra aylık birikim hedefi belirlemiş oluyorsunuz. Bu hedef belirleme işleminden sonra da el yazısı ile bir deftere haftalık harcama limiti oluşturmak kalıyor. Ve ne olursa olsun bu limite sadık kalmanız gerekiyor. Elbette gerçekçi olmak bu noktada diğer önemli bir konu.
Harcamalarınızı Takip ve Kategorize Edin
Büyükten küçüğe tüm harcamalar eksiksiz bir şekilde not edildikten sonra bu harcamaları kendi aralarında kategorize etmek gerekiyor. Zorunlu giderler, hobiler için ayrılan kısım, seyahat giderleri, ekstra giderler, kültür-sanat giderleri gibi kendinize göre bir kategori ağacı yaratıp giderleri bu kategorilerin altına yazmanız gerekiyor. İş seyahatleriniz için süreçte aşağıdaki 5 madde en çok giderin yer aldığı durum olacaktır;
- Uçak bileti ve şehir içi ulaşım giderleri
- Otel konaklama giderleri
- Yemek giderleri
- Fuar ve etkinlik giderleri
- Vize ve sigorta giderleri
En çok gider kalemleri neye ait? İhtiyaçlar ve zorunluluklar sabit giderleriniz ise ister ev ister iş ister okul süreçlerinde size göre şekillenen bir kategori yapısı olacaktır. Yaşadığımız COVID-19 döneminde önem kazanan sağlık kategorisi de bunlardan biri. 4 ana kategoride toplanan giderler (temel ihtiyaçlar, opsiyonel, kültür ve ekstra) olsa da kendinize göre bu kategorileri yeniden organize edebilirsiniz.
- Sağlık Giderleri
- Eğitim Giderleri
- Ofis Giderleri
- Kira Giderleri
- Hobi Giderleri
- Seyahat Giderleri
- Kültür-Sanat Giderleri
- Temel İhtiyaç Giderleri
Kakeibo Yöntemi İle Bütçe Planlama ve Yönetimi Aşamaları
Yukarıdaki maddeleri uyguladıktan sonra ortaya çıkan tablo sizin haftalık olarak kontrol etmeniz gereken bir tablo olacak. Bu tabloya göre durumunuzu kontrol edebilir, limit aşımı oldu mu olmadı mı bakabilirsiniz. Tablo kontrolünde bütçeyi aşıyor muyum ya da aşacak mıyım, birikim yapabildim mi, giderlerim en çok hangi kategoriye ait, daha iyi bir birikim için ne yapmam gerekir gibi sorular sorabilirsiniz.
Önümüzdeki Ay Ne Yapacağım?
Gider ve gelir kalemlerini belirledikten sonra notları incelemek ve birikim hedefinizin ne kadar gerçekleştiğini görmek gerekiyor. Çok fazla giyim eşyası alan biriyseniz önümüzdeki ay bunu azaltmaya gidebilirsiniz gibi kendinize objektif bir bakış açısıyla değerlendirmeniz gerekiyor. Ya da iş seyahatlerinde son dakika bilet alıp daha fazla para vermek zorunda kalıyor olabilirsiniz. Aldığınız notlarda gider kaleminiz ‘son dakika rezervasyon, iş süreçlerine uygun olmayan lokasyonda otel seçimi’ gibi birçok nedenden dolayı yüksek giderler ortaya konuyorsa iş seyahat, süreçlerinde maliyetleri yönetebileceğiniz HISgo’yu kullanarak %20’ye varan tasarruf elde edebilir ve Kakeibo’nuzda giderleri düşürebilirsiniz.
Yorum Yap