
COVID-19 Aşısı Seyahatin Geleceği İçin Ne Anlam Taşıyor?
Başarılı aşı denemelerinin haberi geldiği zaman hala pandeminin etkileri hızla devam ediyordu. Bu haberler doğrultusunda birçok gezgin de bir sonraki seyahatlerini hemen araştırmaya başlamıştı. Skyscanner gibi seyahat arama motorlarının aşı haberleri çıktıkça trafiklerinde büyük artışlar rapor etmesi de bu araştırmayı kanıtlar nitelikte. Bazı ülkeler pandemi nedeniyle belirli tedbirler çerçevesinde turist kabul ederken, bazı ülkelerin ise turistlere sınırları hala kapalı. Peki uluslararası seyahatlerde aşı yaptırmak zorunlu mu olacak? Gelin COVID-19 aşısı seyahatin geleceği için ne anlama gelebilir hep beraber inceleyelim.
Aşı Konusunda Süreçlerini Başlatan Havayolları
Dünya toplu aşılama kampanyalarının başlamasını beklerken havayolu şirketleri “seyahatlerde aşı zorunlu mu olacak” sorusuna cevap arıyor. Şu anda, üç aşı üreticisi Faz III çalışmalarından umut verici klinik veriler yayınladı. Birleşik Krallık, Pfizer'in aşısına yeşil ışık yakarak bu hafta dünyada yüksek riskli gruplar için aşıya izin veren ilk ülke oldu. Aşıların halka dağıtılmasıyla beraber uluslarlararası havayolları da basına açıklamalarda bulunmaya başladı. İşte aşı ile ilgili açıklama yapan havayollarından bazıları:
Qantas: Avustralya’nın milli havayolu şirketi Qantas, uluslararası seyahatler için aşı zorunluluğunu gündeme getiren ilk havayolu şirketi oldu. Qantas'ın CEO'su Alan Jones, koronavirüs aşılarının kullanıma hazır hale gelmesinden sonra, uluslararası seferlerde yolcuların aşı yaptırmış olmalarını şart koşacaklarını söyledi. Jones, iç hatlarda bunun gerekli olup olmayacağını o dönemdeki koşulların belirleyeceğini ifade ederek "Ama uluslararası uçuşlarda, gelen ve giden yolcular için bunun bir gereklilik olduğunu düşünüyoruz" dedi.
Air New Zeland: Şirket CNN'e yaptığı açıklamada "nihayetinde sınırları yeniden açmanın ne zaman ve nasıl güvenli olduğunu belirlemek hükümetlerin sorumluluğundadır ve bu konuda yetkililerle yakın çalışmaya devam ediyoruz." cümlelerini aktardı.
Delta: Delta'nın CEO'su Ed Bastian, uluslararası uçuşlarda böyle bir zorunluluğun ortaya çıkabileceğini, ancak bunun havayollarından ziyade uluslararası otoritelerden gelebileceğini söyledi.
Korean Air: Şirketin sözcüsü Jill Chung, benzer şekilde havayollarının gelecekte yolculardan aşı kanıtı isteyebileceğini söyledi, ancak bunun büyük olasılıkla hükümetlerin sınırlarını açıp duyuru yapmasından sonra olacağını söyledi.
Singapore Airlines: Şirket sözcüsünün Fortune'a verdiği demeçte, ,ilgili tüm hükümet yetkilileriyle yakın işbirliği içinde çalışacaklarını ve sağlık profesyonellerinin tavsiyelerine göre yol haritası oluşturacaklarını söyledi. Sözcü ayrıca, aşıların yaygınlaştırılmasının hava yolculuğunda iyileşmeyi teşvik edeceğine dair "umut verdiğini" söyledi.
AirAsia: Malezyalı low-cost havayolu şirketi AirAsia, Kasım ayında CNN verdiği demeçte; uluslararası uçuşlarda aşıların zorunlu hale getirilmesinin ancak aşılar yaygın olarak kullanılabilir hale geldikten sonra gözden geçirilebileceğini söyledi.
Uluslararası Havacılık Toplulukları ve Aşı Süreçleri
Reuters'e göre, dünyanın tüm havalimanlarını temsil eden Uluslararası Havaalanları Konseyi (ACI), COVID-19 aşılarını bir zorunluluk haline getirme taahhüdünde bulunmadı, bunun yerine havalimanlarının testler ve aşılama arasında seçim yapabilmesini önerdi. Şimdilik havacılık sektörünün çekincesi yakın zamanda aşı gerekliliğinin insanları seyahat etmekten caydırması ve zaten zor durumda kalmış sektöre daha fazla zarar vermesi gibi gözüküyor. Airport Council International direktörü General Luis Felipe de Oliveira Reuters'e verdiği demeçte, "Karantina turizm sektörünü etkili bir şekilde durdurdu. Fakat aşıların yaygın olarak kullanılması ve evrensel bir zorunluluk haline getirilmesi iyi sonuçlara yol açabilir" dedi.
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA) direktörü Alexandre de Juniac Reuters'e yaptığı açıklamada, koronavirüs testlerinin "Sınırların yeniden açılması için aşıdan daha kritik." olduğunu söyledi. IATA, dünya çapında 290 havayolunu temsil eden bir ticaret grubu olmasıyla biliniyor.
IATA'nın tıbbi danışmanı David Powell bu sözleri yenileyerek Kasım ayında yapılan sanal bir IATA toplantısında, karantinayı ortadan kaldıracak ve sınırları açmaya yardımcı olacak standartlaştırılmış hayata geçirmek için havayolları şirketlerinin ve hükümetlerin birlikte çalışması gerektiğini söyledi.
Ülkelere Girişlerden Önce İstenen Seyahat Aşıları Yeni Bir Uygulama Değil
Pek çok ülke yakın zamanda negatif COVID testinin sonucunu ülkeye girişlerde zorunlu olduğunu açıklasa da, bugüne kadar hiçbir ülkede zorunlu aşı kanıtı istemeye dair bir plan açıklamadı. Ülkeye girişlerde belirli aşıların yaptırılmasının zorunlu olması ise yeni bir uygulama değil. Örneğin, onlarca ülke turistlerin ülkeye girmeden önce farklı aşılar yaptırmasını şart koşuyor.
IATA Dijital Pasaport Uygulamasını Hayata Geçirmeye Hazırlanıyor
Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği’nin (IATA) aşı pasaportu ile ilgili bir sistem geliştirdiği ve bu sistemin yapımında sona gelindiği kaydedildi. IATA yolculardan koronavirüs aşısı olup olmadıkları gösterecek bir pasaport isteneceğini açıkladı. IATA Travel Pass olarak adlandırılan dijital sağlık belgesi, yolculara aşı durumları ve tıbbi tesislerden koronavirüs test sonuçları gibi konularda sertifika alma ve bu bilgileri havayolları ve sınır yetkilileriyle paylaşma yolu sağlayacak.
Konu hakkında detaylı bilgi almak isterseniz şu içeriğimizi inceleyebilirsiniz: Uluslararası Seyahatlerde Kullanılması Planlanan IATA Travel Pass Hakkında Merak Edilenler
Dijital Sağlık Pasaportları Bir Miktar Standardizasyon Sağlanmasına Yardımcı Olabilir
Bazı çevreler aşı gerekliliğinin, iyi sağlık hizmetlerine kolayca erişemeyenlere karşı ayrımcılık yapıp seyahati bir ayrıcalık meselesine dönüştürmesinden endişe ediyor. Bu endişelerin yanında aşılar daha yaygın hale geldikçe, havayolları ve hükümetler aşıları zorunlu kılıp kılmayacaklarına karar vermek zorunda kalabilir. Aşı kullanımı yaygınlaştıkça havayolu şirketleri aşıların ve testlerin küresel olarak hangi prosedürlere tabi olacağına dair standart bir liste hazırlayıp bu listeyi kamuoyuyla paylaşabilirler.
Kaynaklar: insider.com, fortune.com, reuters.com
Yorum Yap