HIS'in Kurucusu Hideo Sawada'nın İlham Veren Hikayesi

HIS'in Kurucusu Hideo Sawada'nın İlham Veren Hikayesi

Japonya için seyahat bir tutkudur. Türkiye turizminin önemli payını oluşturan Japonya halkı, bizlerin de hafızalarında sürekli seyahat eden ve seyahatlerinde bol bol fotoğraf çeken toplum olarak yer edinmiştir. Japonya’nın kendine has yemek kültürü, çay kültürü, sanat kültürü gibi sayısız mirası bulunurken elbette seyahat alışkanlıklarında belli geleneksel öğelerin olmaması da mümkün değildi. 

Bundan uzun zaman önce Japonya’da seyahat kavramı ağırlıklı olarak grup turlar üzerine kurgulanmaktaydı. Yani Japonya’da, ülke dışında bir yere gitmek isteyen gezginler, bireysel seyahatler yerine grup turlarına dahil olur ve klasik tur mantığıyla hareket ederlerdi. Ta ki, bugün başta Japonya olmak üzere dünyanın 70 ülkesinde turizmi şekillendiren Hideo Sawada’nın öngürülü çalışmaları olana dek. 

Hideo Sawada Kimdir?

Japonya'da kurulan ve dünyanın en büyük 8. seyahat firması olan HIS'nin kurucusu ve CEO'su, fahiş fiyata satılan uçak biletlerinin standartlarını sarstı. Kendisi de bir gezgin olan Hideo Sawada ya da geleneksel kullanımla Sawada San*(*San, Japoncada resmi konuşmalarda konuştuğunuz bir kişiye hitap etme şeklidir.), işe kendi seyahatlerinden ilham alarak başladı. Yola çıkmanın ilham verici etkisi ve seyahatin geliştirici vizyonuyla artık Japonya’da seyahat kavramı yeniden yazılacaktı. 

1951 yılında Osaka'da doğan Hideo Sawada, babasının şeker dükkanında müşterilerle yaptığı pazarlıkları izleyerek büyüdü. Hideo Sawada, babasının evi geçindirebilmek uğruna dükkanda uzun saatler çalıştığına yakından tanıklık ediyordu. Fakat hayallerindeki işin de bu olmadığını gayet iyi biliyordu. Çocukken bu denli işin içine gireceğimi düşünmezdim diyen Hideo Sawada’nın turizmi şekillendirecek düşüncelerinin temeli de aslında bu dükkanda atılmıştı.

Japonya, 1969 yılında, öğrenci protestolarının ülkeyi salladığı çalkantılı bir dönem yaşıyordu ve Hideo Sawada bu tarihlerde liseden mezun olmuştu. O zamanlar aile şirketini devralmak veya sıradan bir kariyer yolunu takip etmek istemediğinin farkındaydı. Aynı zamanda dünyayı gezip görmeden geleceği hakkında karar vermek istemiyordu.

Bir Fikrin Doğuşu

Arkadaşları teknik okullara kaydolurken veya kariyerleri için şirketlerde çalışmaya başlarken Hideo Sawada farklı bir yol izledi. Dört yıl boyunca çeşitli işler yaptı ve sonunda Almanya'daki Johannes Gutenberg Üniversitesi Mainz'e kaydolmak için yeterli para biriktirdi.

Gelişen otomobil sanayisi ve endüstrisi ile Almanya, o zamanlar herkesin istediği iki önemli şeye sahipti; refah ve prestij. Hideo Sawada’nın eğitimini sürdürdüğü üniversite, Avrupa'nın kesişme noktasına getiren büyük bir ulaşım merkezi olan Frankfurt'un yakınındaydı. Üniversitedeki dört yılı boyunca Hideo Sawada, okul tatillerini 50'den fazla ülkeyi gezerek geçirdi. Seyahatlerini Japon turistlerle mini turlar yaparak, şehrin önde gelen restoran ve şovlarını tanıtarak finanse etti.

Hideo Sawada bu süreci şöyle aktarıyor; "Otel yöneticileri ile bir anlaşma yaptım. Konuklarını bana yönlendirdiler ve karşılığında aldığım tur ücretlerinin %10'unu aldım. Yoğun aylarda ise yaklaşık 2 milyon yen (cari döviz kurunda 18.000 $) kazandım.’’

Dünyayı Keşfetmeden Kendini Keşfedemezsin

Kazanmış olduğu parayı ise dünyadaki kıtaları (Antarktika dışında) gezerek harcadı. Kültürlerin ve kasabalardaki yaşamın her ülkede ne kadar farklı olduğunu görünce şaşırdım." diyen Hideo Sawada Pireneler’den (Fransa ve İspanya sınırını oluşturan sıra dağlar) İspanya'ya geçtiğinde, Avrupa ve Müslüman kültürünün çekici bir karışımıyla karşılaştı. Cebelitarık Boğazı'ndan geçerek, labirentli sokaklarına şaşırdığı Fas'a ulaştı. Sovyetler Birliği'ne gittiğinde, halkın yoksulluğuna da tanık oldu opera binaları ve kamu tesislerinin mimari görkemine de. 1979 devriminden birkaç ay önce İran'ı ziyaret etti. Yaptığı tüm seyahatler ona yeni bir kimlik, yeni bir bakış açısı kazandırıyordu. Çünkü Hideo Sawada şunu çok iyi biliyordu: Dünyayı keşfetmeden kendini keşfedemezsin.

"Pasifik Okyanusu'nun ortasında olduğunuzda ve tek bir ada dahi göremediğinizde, hangi yöne doğru sürüklediğinize dair fikriniz yoktur. Benzer şekilde salt bir kültüre ve ülkeye odaklandığınızda tarihin akışını görme şansınız da olmayacaktır

İlham Veren Seyahatlerden Doğan Marka: HIS

Seyahat, Hideo Sawada’nın ülkesine bakış açısını da değiştirdi. Anavatanına dışarıdan baktıktan sonra daha farklı bir yöne doğru dikkatini çekti. Avrupa'daki bankacılık ve finans hizmetlerine. O sırada Japonya'da, Maliye Bakanlığı bankacılık sektörünü sıkı bir şekilde kontrol ediyor ve tüm bankaların benzer oranlar uygulamasını sağlıyordu. Aynı şey uçak bileti için de geçerliydi. Uçak bileti fiyatları Avrupa'da talebe bağlı olarak değişirken, Japonya'da standarttı. Hideo Sawada artık emindi; Japonya'da bir şeyler yapmanın “sağduyulu” yolu, mutlaka en iyisini yapmak değildi. Fayda yaratan o değişimi yaratmaktı. 

“Seyahatlerimden üç şey aldım. Biraz öngörü, hayal gücü ve düşünce. "

Hideo Sawada’nın söylediği bu cümle, onun ölüme çok yakın olduğu bir deneyimden doğmuştu.

20'li yaşlardayken yaptığı Myanmar seyahatinde Hideo Sawada, hepatite yakalandı. Myanmar’ın dezavantajlı sağlık koşulları altında tedavi olmaya çalışan Hideo Sawada, bir hafta boyunca hasta yatağında hayatının aniden nasıl sona erebileceğini düşünerek geçirdi. Pişmanlık içerisinde ölmek istemiyordu. "Bir şansım olursa ve başarısız olursam, olabilecek en kötü şey biraz para kaybetmek ya da alay edilmek olacaktır. Başarısızlıktan ölmeyeceğim." diye düşündü. Kendini iyi hissettiğinde Tayland’a giderek tedavi oldu ve yaşadığı bu deneyimi bir hayat dersi olarak aldı. 

"Bu deneyim beni hiçbir şeyden korkutmadı. Ölümle karşılaştırıldığında hiçbir şey korkutucu değildir."

Ve Hideo Sawada harekete geçerek 1980 yılında HIS’I kurdu. Amacı, başta gençler olmak üzere herkesin daha ekonomik fiyatlara ve daha özgürce seyahat etmesi sağlamak ve geleceği şekillendirmekti. 

HIS Türkiye Ofisi Kuruluyor 

2000 yılına geldiğimizde Hideo Sawada, Türkiye’yi bir ziyaret gerçekleştirir. O dönemde, şu an HIS Travel’ın CEO’su olan Emre Özkur, Japon turistlere rehberlik yapmaktadır. Hideo Sawada, Türkiye’de yaptığı turistik bir gezi sırasında Emre Özkur ile tanışır. Çanakkale 18 Mart Üniversitesi Japon Dili ve Edebiyatı mezunu olan ve iyi derecede Japonca bilen Emre Özkur’un tutkusundan etkilenen Hideo Sawada, kendisini Tokyo’da bulunan HIS genel merkezinde çalışmak için Japonya’ya davet eder. Japonya’da 3 yıl, Bali’de ise 1 yıl HIS çatısı altında görev yapan Emre Özkur, 2005 yılında HIS’in Türkiye ofisini kurmak için ülkeye döner. 


Bugün, bir yolculukla başlayan bu fikrin doğuşu gibi HIS’in 70 ülkedeki 500’den fazla ofisinde dünyanın farklı coğrafyalarından, benzersiz kültürlerle harmanlanan çalışanları da, Hideo Sawada’nın seyahatleri gibi turizme ilham vermeye devam ediyor.